Het principe is al best oud. Als Carlo van Noortwijk in Amstelveen als jochie snel een boeketje nodig had, kon hij terecht bij de bloemencarrousel van een rozenkweker op de weg naar Aalsmeer. ‘Heel ouderwets hoor, maar het was wel een lifesaver op Moederdag.’ Met die carrousel is het zaadje geplant.
Onbemande bloemenwinkel in Londen
Want jaren later, tijdens zijn studie aan Nyenrode, zag Van Noortwijk (25) in Londen een vending machine voor boeketten die een veel luxere uitstraling had, compleet met aanraakscherm om de boeketten te kiezen en af te rekenen. ‘Het was geen automaat waar je bloemen uithaalt, maar een onbemande bloemenwinkel, dat is nogal een verschil.’
Het leek hem een perfecte basis voor een eigen bedrijf. ‘Dat ik met mijn schoolvrienden Kevin van Hilst en Yvar Achterberg een bedrijf zou opzetten, daar waren we het al lang over eens. Ik ging wat googelen en maakte een afspraak met de maker van die machine. We besloten na dat gesprek te beginnen. Dat was alleen in 2020, vlak voor corona.’
Leuren bij winkelcentra en hotels
Tja, wat moet je met een automatische bloemenkiosk als er door lockdowns nauwelijks loop zit in een winkelcentrum? Daily Flowers werd dus een startup die het bloemenvak ging vernieuwen. Met moderne automaten waaruit het publiek luxe boeketten, houdbare rozen en cadeau-artikelen als knuffels kon halen.
Maar de eerste verkoop ging op Moederdag 2021, zoals alle fysieke retail, nog online. Dat was in het begin vooral nog de kennissenkring rondrijden met boeketjes in de achterbak.
Die eerste automaat kwam er een jaar later uiteindelijk toch. Dankzij de spaarcenten van de jongens, maar vooral ook na eindeloos leuren bij winkelcentra en hotels. ‘Gigantisch veel mensen hebben we benaderd, overal kregen we nee te horen, tot de eigenaar van winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ons een kans gaf. Toen die automaat eenmaal stond, ging het makkelijker.’
Automaat Daily Flowers trekt aandacht
Een klein leegstand winkeltje of een stukje muur: veel ruimte heeft de automaat van Daily Flowers niet nodig. ‘Terwijl het wel de aandacht trekt. Vooral mensen die uit hun werk komen en nog een bloemetje nodig hebben zorgen voor drukte. Tegen die tijd zijn de gewone bloemenkiosken al dicht en wij bieden toch echt een andere beleving en prijsklasse, er zit meer vakmanschap in onze boeketten dan in de supermarkt.’
Inmiddels staan er vijftien bloemenautomaten die Daily Flowers op eigen specificatie liet bouwen, zodat de plekken die Van Noortwijk en zijn compagnons al van begin af aan op het oog hadden langzaam maar zeker worden gevuld: in winkelcentra, hotels, maar inmiddels ook twee tankstations, in handen van een partij die er maar liefst 600 exploiteert. Op metrostations, treinstations en luchthavens zien de drie ook mogelijkheden, maar daarvoor is nieuwe financiering nodig.
Opschalen naar 100 flower stores
Dankzij de drie informals die in 2022 instapten, hebben ze de eerste vijftien machines kunnen neerzetten in de Kalverpassage in Amsterdam, Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam, Marriott Hotel en bijvoorbeeld Esso Vrijeban in Delft.
De volgende stap is opschalen naar 100 stuks. ‘We zijn met een bank in gesprek en hebben er vertrouwen in dat het gaat lukken’, zegt Van Noortwijk. Maar een handtekening is nog niet gezet.
Intussen draaien de Daily Flowers ‘automated flower stores’ prima omzetten. ‘Er zijn wel plekken waar het wat tijd nodig heeft om op gang te komen. Het moet bekend raken in de omgeving. Gelukkig is de huur omzetgerelateerd, afgezien van wat vaste kosten voor energie en dergelijke. Dat beperkt het risico. Maar bijvoorbeeld op station Sloterdijk gaat het boven verwachting,
Omnichannel met webshop en flagshipstore
Terwijl via de webshop de verkoop aan particuliere en zakelijke klanten ook doorgaat. Op het Amsterdamse Gelderlandplein is dan ook nog de fysieke bloemenwinkel, de flagshipstore waar alle boeketten worden samengesteld en verzonden. Min of meer dankzij corona is het dus een echt omnichannel-verhaal geworden.
‘Daar gaan we de komende tijd wel duidelijker op inzetten, klanten in de webshop erop attenderen dat we een winkel en automated stores hebben. Ik denk dat de omzet via de webshop die uit de automaten op dit moment evenaart, maar het is niet zo dat het één niet zonder het ander kan. Het is wel fijn dat onze bezorgers de automaten kunnen opnemen in hun routes, maar onze focus ligt echt op de 100 automated stores waar we naartoe willen.’
Dagelijks bijvullen en dynamische prijzen
Daily Flowers heeft nu een team van circa twaalf mensen in de winkel, op kantoor en op de weg. ‘Als we gaan eten, is het best gezellig.’
Aan de achterkant is het een kwestie van elke dag of om de twee dagen elke automaat bijvullen en checken. ‘Ze zijn zeker niet elke dag uitverkocht en dat hoeft ook niet, vanwege de houdbare producten. Maar ook als er vier raampjes naast elkaar leeg zijn, oogt dat niet goed.’
Met dynamische prijzen zorgen de bloemisten nieuwe stijl ervoor dat de boeketten met prijzen tussen de 20 en 50 euro na de eerste dag worden afgeprijsd gedurende de drie dagen dat ze in de gekoelde kiosk liggen. De hardlopers? De klassieke rode rozen, maar ook rozenboeketten in andere kleuren en rozen die zijn geconserveerd zodat ze jaren houdbaar zijn.
TikTok-favorieten: boeketten tot 200 euro
En dan heb je nog de TikTok-favorieten. ‘We zetten veel in op social media. De filmpjes waarin Kevin heel grote boeketten maakt, gaan soms viral en trekken ook wel de aandacht van influencers.’ Online blijkt de prijs van 100 of zelfs 200 euro kopers niet af te schrikken. ‘Maar voor de automaten maken we een kleinere variant van zo’n boeket.’
Wat marketing betreft zijn naast social media en seo die automated flower stores natuurlijk het perfecte middel. ‘Dat is ons grootste marketinginstrument. Een eyecatcher op plekken met veel verkeer, waar mensen vaak foto’s en filmpjes maken die ze delen. Het is toch iets wat ze nog niet kennen.’
Jongere doelgroep koopt boeketten als cadeau
De doelgroep is tussen de 18 en 35, mensen die vooral een cadeautje nodig hebben en niet echt een vaste bloemist hebben. ‘We verkopen niet het wekelijkse bloemetje, maar de wat minder geplande boeketten. Die je niet voor jezelf koopt, maar als cadeautje. Aan mensen die gewend zijn dat ze 24 uur per dag iets kunnen kopen, dat is vooral die jongere doelgroep.’
Goede relaties met de groothandel die Daily Flowers van bloemen voorziet zijn ook een voorwaarde voor succes, legt Van Noortwijk uit, en verstand van het product. ‘Je moet weten welke bloemen je wanneer moet hebben, en wat de prijzen zijn. Je moet er bovenop zitten. Daarom is het ook zo fijn dat de vader van Kevin, die zelf uit de bloemenexport komt, sinds een tijdje bij ons werkt als adviseur.’
Na Duitsland misschien naar Dubai
Hoe wordt Daily Flowers eigenlijk ontvangen door de bloemensector? ‘Hartstikke goed. Ze zien drie jonge jongens die iets compleet anders brengen en voor verandering zorgen in een markt waarin toch niet zo veel echt wijzigt. Het helpt dat we vooral een aanvulling zijn op de bestaande bloemisten: als die dicht zijn, kunnen klanten bij onze machines terecht. En het is deels een doelgroep die nog niet zo vaak bloemen koopt, dus we vergroten de markt misschien ook een beetje.’
Als die 100 machines er staan, hoe gaat het dan verder met Daily Flowers? ‘Dan wordt het tijd om naar het buitenland te kijken, Duitsland bijvoorbeeld, en daarna plekken als Dubai. Alle bloemen ter wereld worden in Nederland geveild, voor Nederlanders is een boeketje daardoor heel gewoon. Maar in het buitenland is het een veel kostbaarder luxeproduct, dat zien we aan het gemak waarmee internationale klanten bij ons kopen. Dat biedt mogelijkheden.’
Dit bericht op Instagram bekijken