Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dag van de loze gebaren?

Woensdag was 'de dag van de duurzaamheid'. 999 duurzame acties zijn uitgevoerd. Vooral erg leuke initiatieven, maar helaas werd ook deze dag door 'groenwassers' gebruikt om in de publiciteit te komen.

Voldoende leuke initiatieven op deze dag, die vooral bedoeld is om het bewustzijn rond het belang van duurzaamheid te vergroten. Zo maken inwoners van het Noord-Hollandse Wogmeer hun eigen windturbine en houdt Amsterdam een race met zonne-energieboten.

 

Ook een prima project: een aantal bedrijven, in samenwerking met ministeries en projectgroepen, lanceert een tender voor de aanschaf van 3.000 elektrische voertuigen in drie jaar. Dat helpt om de invoering van zulke vervoersmiddelen goed aan te jagen.

 

Loze beloften

Maar helaas grijpen bedrijven en overheid de dag ook aan om onder valse voorwendselen in de publiciteit terecht te komen. Zo grijpt de werkgeversorganisatie Bouwend Nederland de dag aan om minister Koenders te beloven ‘zich in te zetten meer duurzaam hout te gebruiken’. Dus niet: voortaan alleen nog duurzaam hout, maar gewoon meer dan voorheen. ‘We beloven ons in te zetten voor’ is bovendien niet bepaald een harde afspraak.

 

Kleinere bedrijven gaan deze week echt vragen aan hun medewerkers om de fiets te nemen naar het werk in plaats van de auto. Maar alleen deze week. Geen sanctie op weigering, geen stimulatie voor participatie. Gewoon een vraag naar de medewerkers. En een trots persbericht, dat natuurlijk ook.

 

Cramer

Ook minister Cramer zet zichzelf in het kader van de Dag van de Duurzaamheid eigenhandig voor schut. In een column in dagblad de Pers schrijft ze: “Het ziet er naar uit dat wij te veel grijze stroom gaan opwekken. Een teveel aan niet-duurzame energie is geen prettig vooruitzicht: meer CO2, meer ongezonde lucht en een ontwikkeling die duurzame energiebronnen remt. Terwijl we die schone energiebronnen juist moeten versnellen.” Opvallende woorden van de minister die toestemming gaf voor de bouw van drie nieuwe kolencentrales, onder luid protest van de Tweede Kamer. Twee zinnen later maakt ze het helemaal bont: “Dus als ik zie dat we het milieu uit het oog verliezen, neem ik maatregelen.” Daarmee zal ze dan wel op het gloeilampverbod doelen… Had ze nu echt geen ander duurzaamheidsthema dan energie kunnen uitkiezen?

 

Trend

Het aanwenden van groene bedoelingen door bedrijven en organisaties is een steeds terugkerend fenomeen. In reclame-uitingen en persberichten buitelen bedrijven over elkaar heen om te vertellen hoe ‘groen’ ze zijn. Soms terecht, soms niet.

 

Het publiek lijkt er in ieder geval niet erg van onder de indruk. Volgens onderzoek heerst er onder consumenten onduidelijkheid en wantrouwen rond bedrijven die zich als duurzaam presenteren. Dat geldt dan met name voor bedrijven die duurzaamheid niet als core-business hebben, die duurzaamheid meer gebruiken als compensatie voor andere zaken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Gelukkig draagt het gros van de 999 initiatieven van de Dag van de Duurzaamheid wel degelijk een (soms erg klein) steentje bij aan een duurzame samenleving.  U kunt het nieuws hierover teruglezen op de site van de organisatie.