De verschillen tussen huishoudens zijn wel groot. Een op de vijf houdt de uitgaven beperkt op 50 euro, terwijl 5 procent verwacht meer dan 400 euro uit te geven. Huishoudens die twee keer modaal of meer verdienen, geven gemiddeld zo’n 240 euro uit aan het kerstfeest. Dat is meer dan drie keer zo veel als huishoudens met een inkomen beneden modaal (70 euro). Zo’n 11 procent geeft niets uit aan kers; zij vieren dit feest niet.
Dat consumenten bereid zijn meer geld uit te geven aan het kerstfeest, wordt bevestigd door een onderzoek van Q&A Research & Consultancy. Volgens dit onderzoek zullen iets meer mensen dan vorig jaar kerst gaan vieren (88 procent ten opzichte van 86 procent in 2013).
Online
De gemiddelde bestedingen per gezin komen ook volgens dit rapport hoger uit. De totale bestedingen rond kerst stijgen met zo’n 5 procent. Het aandeel dat online wordt besteed, zal met 3 procentpunt stijgen naar 20 procent, blijkt uit het onderzoek onder 1100 consumenten.
De huishoudens geven aan dat cadeaus en etentjes de belangrijkste redenen zijn om meer te besteden. Ook geven ze weer meer uit aan kerstversiering. Sinds 2011 was daar flink op bezuinigd, maar die trend lijkt gekeerd.