Consument hecht aan ‘onbetrouwbaar’ webkeurmerk

Die consumenten toch. 90 procent eist dat hun favoriete webshop een keurmerk heeft. Welke dat is, is van minder belang.

68 procent van de consumenten vindt keurmerk Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar, ontdekte website Vergelijk.nl. Volgens de vergelijkingsite kiezen consumenten voor een keurmerkwebsite omdat het ‘een stukje vertrouwen’ (sic) geeft.

 

Schijnveiligheid

Consumenten hopen via het keurmerk een plek te hebben om te klagen. Vergelijk.nl stelt dat niet ieder keurmerk even betrouwbaar is. Bovendien zijn er te veel keurmerken, vindt Vergelijk.nl. Al kent de website er maar zeven. In totaal telt Nederland 250 verschillende keurmerken. Daarvan staan de eerste veertig met beoordelingen op een speciale site van de Consumentenautoriteit. Marcel Gasseling, directeur bij Wissenraet Van Spaendonck stelt dat veel keurmerken opereren op de grens van wat juridisch nog door de beugel kan. Volgens hem zijn er vooral in de financiële sector veel schijnkeurmerken.

 

Is een keurmerk nodig?

Het is een vraag waar veel ondernemers mee tobben: Is een keurmerk wel nodig? Joris Bal van AGN betoogt van niet: “Wat de investeringskosten in een keurmerk aan rendement opleveren laat zich moeilijk meten. Ik adviseer klanten eerder om te investeren in een goed beveiligd bestel- en betaalproces. ‘Een vlaggetje’ op de site garandeert niets.” Een kwestie waar ook sproutstarters Urban Bike Concepts mee te maken kreeg.

 

243 keurmerken

Ben Kerkhof, directeur Vergelijk.nl, zegt in het persbericht over zijn laatste onderzoek: ‘Er zijn helaas geen regels waaraan de keurmerken moeten voldoen.’ Volgens Kerkhof is Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg het meest betrouwbaar. Qshops en mkbOK zijn middenmoter, DigiKeur, MKB Keurmerk en Thuiswinkel Keurmerk zijn te nieuw (in 2008 gelanceerd) om een oordeel over te vellen. En die andere 243?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.