Dat zie hij naar aanleiding van het twintigjarige bestaan van het World Wide Web. Hij noemt het ‘ontgoochelend’ dat een groot gedeelte van de activiteiten op internet gefinancierd moet worden met reclame. De Belgische wetenschapper is daarom voorstander van micro-betalingen aan aanbieders van informatie.
Ook op inhoudelijk vlak is Cailliau teleurgesteld: de identificatie, de vertrouwensrelatie van de persoon die informatie raadpleegt en de aanbieder van webpagina’s, vindt hij één van de grootste problemen waarmee het web wordt geconfronteerd, samen met de bescherming van minderjarigen.
Zoekmachines
Samen met onder andere Tim Berners-Lee ontwikkelde Cailliau bij de European Organization for Nuclear Research (CERN) in Génève een informatiesysteem dat later zou uitgroeien tot het wereldwijde web. “Het internet heeft grote realisaties gegenereerd, zoals Wikipedia, dat toelaat dat informatie op een open manier op het internet wordt uitgewisseld”, aldus Cailliau tegenover persbureau AFP. “Maar we hadden nooit verwacht dat bijvoorbeeld zoekmachines zo belangrijk zouden worden. De gebrekkige commerciële ontwikkeling van het internet is tot nu toe echter één van de grote frustraties gebleken.”
Cailliau is overigens wel te spreken over de huidige trends van blogs, microblogging en sociale netwerken. “Dat was de manier waarop wij destijds gestart zijn.” Overigens is ook mede-uitvinder Tim Berners-Lee niet geheel tevreden over de gezamenlijke creatie. Onlangs waarschuwde hij voor de inbreuk op de privacy door bedrijven.