“We hebben de Amsterdamse bluf,” vertelt het duo in een kantoorflat in Amsterdam Slotervaart, niet ver van de mavo waarvan ze elkaar kennen. Ze begonnen als colporteurs voor een Amerikaans bedrijf en verkochten onder meer abonnementen voor Casema en haalden donateurs binnen voor de Nierstichting. Karaltili hielp daarnaast voor Content Executive een direct-sales tak opzetten en ontmoette klanten als Unicef en Shell. Die nam hij mee toen de heren besloten voor zichzelf te beginnen als Ciano: Customer Is Always Number One. Ze coördineren promotieteams in heel Nederland om bijvoorbeeld voor Tele2 abonnementen te verkopen, American Expressstands te bemannen of op beurzen klanten te winnen. “Wij brengen producten en diensten van bedrijven naar de consument. Elke dag hebben we zo’n 25 man op pad,” verduidelijkt Karaltili. En Hajji: “Ik heb geleerd dat netwerken het allerbelangrijkst is. Bijeenkomsten als KvK-netwerkavonden leveren bijna al onze klanten. Je hebt geen idee hoe krachtig dat is”.
“Twee jaar geleden werden we allochtoon toen bedrijven ons benaderden als allochtonenspecialist omdat ze zelf hun doelgroep niet konden vinden. Royal Air Maroc bijvoorbeeld en Moneytrans. Voor het Turkse telecombedrijf Lebara hebben we een moskeeëntour bedacht. We hebben een tent neergezet voor alle moskeeën in Nederland, twee uur voor het gebed. Daar hebben we snoepjes en folders uitgedeeld en simkaarten verkocht. Zeer succesvol,” vindt Karaltili. Zulke etnomarketing beslaat de helft van de activiteiten, zegt Hajji: “We leveren de verkopers die de taal van de klant spreken. Als je Chinezen wilt, leveren wij ze. Maar we specialiseren ons niet. We leveren ook content op zestig schermen in voornamelijk moskeeën, doen media-inkoop en verkopen advertenties voor tijdschriften”. Zeer ondernemend, net als toen begin dit jaar ING Bank belde en vroeg om een database van Marokkaanse ondernemers. Die bestond niet, maar Hajji zei: Ja. “We hebben meteen onze promoteams het land in gestuurd om gegevens te verzamelen. Die database was ook het begin van onze Marokkaanse Gouden Gids, Business Maroc.” In mei kwam de eerste editie uit in een oplage van vijfduizend en met 1100 ondernemers. Maart volgend jaar verschijnt de tweede versie met 3500 adressen in een oplage van tienduizend. Ze zeggen de eerste te zijn in Europa en gaan daarom de grens over, te beginnen met een Franse editie in 2010. Daarnaast verschijnt in december het nieuwe maandblad Business Maroc Magazine. Hajji: “Dat is het eerste echte ondernemerstijdschrift om Marokkanen te inspireren en te ontwikkelen. Iedereen staat te springen om mee te doen, de belastingdienst, KvK.” Ciano zelf staat te springen om meer te ondernemen: “We willen ook een callcenter beginnen,” vertelt Karaltili. “Dan laten we ons inhuren door telecom- en energiebedrijven en die sturen alle Turken en Marokkanen, die niet goed Nederlands spreken, vanaf hun helpdesks door naar ons, waar de klanten in hun eigen taal kunnen worden geholpen.” Hajji concludeert dat hij vrede heeft met de titel Marokkanenkenner of allochtonenspecialist: “Ik verdien er een goede boterham mee.”