In de regel gaan verkopers van dure auto’s, glimmers en kostbare dranken in opkomende markten alleen maar crescendo. Maar het Franse drankenconcern Rémy Cointreau heeft uitgerekend in China last van zwakke verkopen, meldt Reuters. Cognac is goed voor 80 procent van Remy Cointreau’s bedrijfsresultaat, en China is daarvan weer goed voor de helft. Zeker met voorheen populaire flessen als de Louis XIII cognac van 2.500 euro per stuk voelt Rémy de Chinese overheidsmaatregelen harder dan anderen.
minder flesjes cadeau
Rémy Cointreau heeft, net als concullega’s Diageo en Pernod Ricard, veel last van de anticorruptie-campagne van de Chinese overheid. Die maakt dat met dure cadeaus en grote feesten, in het voorgaande boekjaar nog goed voor een omzetgroei van ruim 18 procent voor de onderneming, voorzichtig wordt omgegaan in het Chinese zakenleven. Ook dit lopende jaar is er sprake van een ‘veranderende’ markt in China’.
Winst keert terug
De operationele winst van de maker van onder meer Rémy Martin-cognac en sinaasappellikeur Cointreau kwam in het boekjaar dat eind maart afliep bijna 40 procent lager uit op 150 miljoen euro. De omzet daalde met 13,5 procent tot 1,03 miljard euro. Het drankenconcern denkt in het lopende boekjaar 2014-2015 weer winst- en omzetgroei te boeken.