,,Voor deze chauffeurs zijn de parkeerplaatsen en de vrachtauto hun werkplek en huis ineen. De Nederlandse chauffeur in loondienst is ingeruild voor een goedkope Oost-Europese chauffeur, die vaak ook nog eens schaamteloos wordt uitgebuit”, zegt Edwin Atema van de nalevingspolitie van FNV.
Volgens hem doet de Inspectie onvoldoende om te voorkomen dat transportbedrijven de regels voor rij- en rusttijden schenden. ,,Hoewel de rij- en rusttijdenregels het chauffeurs verbieden om wekenlang in hun cabines te bivakkeren, wordt dit niet gehandhaafd”, aldus Atema. ,,Het enige wat de Inspectie moet doen is naar een transporteur toe rijden en een paar chauffeurs vragen hoe lang ze al in hun vrachtwagen verblijven. Hoe eenvoudig wil je het hebben.”
De Inspectie herkent zich niet in het beeld dat Atema schetst, maar zal de voorbeelden die in het formeel verzoek tot handhaving worden genoemd wel nader bekijken. ,,Controle op de rij- en rusttijden is een prioriteit van de ILT”, zegt een woordvoerster ,,Het wordt standaard meegenomen bij elke weginspectie. Ook doen we bedrijfsinspecties. En recent hebben we de boetes voor het frauderen met de tachograaf verhoogd.”