Chatfone is een landelijk netwerk waar tientallen organisaties zich bij hebben aangesloten. Via de chatfone worden vragen online direct beantwoord of doorgeschakeld naar de juiste mensen. Annemarie van Campen van Chatfone in een online-gesprek: “Op dit moment is chatten hét communicatiemiddel. Maar de basis, het netwerk, kan in feite uitgebreid worden met (audio)visuele media. Dat is de toekomst.”
De Groningse onderneming heeft ambitieuze plannen: “Ons doel is uiteindelijk om de gehele overheid en publieke sector via internet bereikbaar te maken. Maar voor nu is de basis zeker gelegd!” Met klanten als de Gemeente Groningen, VVV en het Bedrijvenloket is er inderdaad een fundering. Het idee om chatten in te zetten kwam van onderneemster Ingeborg Schreuder. Zelf vanaf haar derde jaar doof, is zij de primaire doelgroep van het product.
Er zitten voor- en nadelen aan contact via de chat. Vervelende klanten zijn voor het bedrijf minder lastig, omdat je rustig de tijd kunt nemen en gezeur niet echt ’hoort’. Toch is er ook behoefte aan meer contact. Van Campen: “Er is vanuit zorgorganisaties wel vraag naar integratie van een webcam of VoIP. Daar zijn we op dit moment mee bezig.”
Het Groningse bedrijf Chatfone is een jaar na oprichting genomineerd voor vijf prijzen.