Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: Your Super brengt superfoods voorbij de hype

Kristel de Groot en Michael Kuech bewijzen met hun scaleup Your Super dat superfoods geen hype meer zijn. 'We praten nooit over wat je niet mag eten.'

Wat: superfood mixen
Wie:
Kristel de Groot (30) en Michael Kuech (32)
Sinds:
2015
Werknemers:
70
Omzet:
niet gedeeld
Investering:
15 miljoen dollar
Website:
Yoursuper.eu

Kristel de Groot en haar Duitse vriend Michael Kuech leerden elkaar kennen op een Amerikaanse universiteit. In 2015, toen Kuech kampte met de naweeën van een chemokuur, begonnen de twee zich te verdiepen in gezond eten. Vanuit een klein kamertje in Amsterdam maakten zij de eerste mixen van gezonde, voedingsrijke poeders, die ze online gingen aanbieden.

Inmiddels heeft Your Super ongeveer een miljoen potten met biologische superfoods en plantaardige proteïnemixen verkocht, goed voor een geschatte omzet van 60 miljoen euro. Het Amerikaanse zakenblad Forbes plaatste De Groot al op zijn 30 under 30 list van Europees toptalent, maar in Nederland was haar bedrijf tot voor kort relatief onbekend. Daar kwam definitief verandering in toen de ondernemers in 2020 een investering van 10 miljoen dollar ophaalden. Het geld is afkomstig van het Amerikaanse PowerPlant Ventures, tevens geldschieter achter vleesdisruptor Beyond Meat.

Puur online

Your Super is nog altijd een pure online shop, die zichzelf – met De Groot als gezicht – op de kaart zet met het vertellen van verhalen en delen van informatie over voeding, recepten en gezondheid. ‘We willen de health buddy zijn die je nooit had’,’ aldus De Groot. ‘We praten trouwens nooit over wat je niet moet eten, maar vooral over waar je meer van zou moeten eten.’

Your Super richt zich op mensen die niet (altijd) aan hun dagelijkse 450 gram groente en fruit komen. Recent werd het portfolio uitgebreid met repen, en er zitten nog meer kant-en-klare producten in het vat.

Als B Corp (het keurmerk voor duurzame en sociale ondernemingen) schenkt het bedrijf bij elke verkochte mix een voedselpakket voor ondervoede kinderen aan de organisatie Action Against Hunger. Om de keten zo kort en transparant mogelijk te houden worden de Ingrediënten rechtstreeks bij de boer gekocht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geen hype

De vraag naar duurzaam en gezond eten lijkt nog altijd te groeien. ‘Toen we in 2015 begonnen, ging het in Nederland qua superfoods nog vooral over chia- en vogelzaad’, zei De Groot eerder tegen MT/Sprout. ‘Maar nu zie ik dat de hoeveelheid opties qua plantaardig eten enorm zijn toegenomen. Dat is geen hype meer, mensen beseffen meer dan ooit dat wat ze eten echt bijdraagt aan hun gezondheid.’

Het bedrijf lijkt weinig last te hebben van de coronapandemie. Met kantoren in Los Angeles en Berlijn was werken op afstand alvast geen probleem. Om de 70 medewerkers op te peppen, bood het bedrijf trainingen aan van mindset-goeroe Tony Robbins. De Groot: ‘Wij willen juist onze mensen steunen en in hen investeren in plaats van hen laten gaan. Het is onze missie om de gezondheid van mensen te verbeteren met de kracht van superplanten en dit streven is nu belangrijker dan ooit.’