Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

CBP roept adverteerder op het matje om cookies

Advertentiebemiddelaar YD Display Advertising krijgt een tik op de vingers van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) vanwege het ongeoorloofd plaatsen cookies.

YD verzamelt met die cookies (kleine tekstbestandjes) informatie over producten of diensten die mensen hebben bekeken op websites van zijn adverteerders. Daarna laat het bedrijf uit Amsterdam (70 medewerkers in 5 landen) op verschillende andere sites advertenties van die adverteerders zien, een techniek die bekend staat als retargeting.

‘Het plaatsen en lezen van deze cookies is zonder adequate informatie en voorafgaande toestemming van de internetgebruiker niet toegestaan’, benadrukt het CBP nog maar eens.

‘YD vraagt geen toestemming aan internetgebruikers, maar biedt slechts een zogeheten opt-outmogelijkheid voor het ontvangen van gepersonaliseerde advertenties. Dat is in strijd met de wet.’

Achtervolgd

Zo worden mensen volgens het CBP ‘achtervolgd’ door advertenties. ‘Internetgebruikers hebben het recht om te weten wie welke persoonsgegevens van hen verzamelt en met welk doel dat gebeurt. De wet staat het volgen van surfgedrag via cookies alleen toe als internetgebruikers hiervoor hun ondubbelzinnige toestemming hebben gegeven.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het CBP heeft YD opgeroepen voor een hoorzitting, waar de toezichthouder gaat controleren in hoeverre de overtredingen voortduren en waar beslist gaat worden over ‘eventuele inzet van handhavende maatregelen’.

Onlangs bleek dat veel Nederlandse websites de cookiewet overtreden. 28 procent van alle sites zouden al cookies worden geplaatst voordat hier toestemming voor wordt gevraagd.