Wat is Gifty?
Gifty is een tool waarmee ondernemers hun eigen cadeaubonnen 24 uur per dag online kunnen aanbieden. Bestelt een klant een cadeaubon, dan stuurt Gifty deze direct per e-mail naar de klant of drukt hem desgewenst af en bezorgt hem in de brievenbus. Vaak hebben lokale ondernemers wel een cadeaubon, maar die is meestal alleen fysiek in de zaak te krijgen en dus ook alleen tijdens openingstijden.
Dat is niet meer van deze tijd, vindt medeoprichter Sjon Sluys. “Consumenten zijn gewend om cadeaubonnen online te kunnen bestellen. Als kleinere ondernemers dit niet aanbieden, dan gaan ze het geheid verliezen van de grotere online partijen”, zo is de overtuiging van Sluys. Gifty moet ervoor zorgen dat mkb’ers cadeaubonnen op dezelfde manier kunnen aanbieden als grote partijen zoals Bol.com en Fonq, maar dan tegen veel lagere kosten.
Wie zitten erachter?
Sjon Sluys (42) en Toon van Overbruggen (44), die samen ook eigenaar zijn van Sjonic Digital Media. Dat bedrijf is in 2001 opgericht door Sluys, een ondernemer in hart en nieren. Hij heeft voornamelijk ervaring op het gebied van webdevelopment en online activiteiten. Van Overbruggen heeft juist een journalistieke achtergrond. In 2012 gooit hij het over een andere boeg en wordt operationeel directeur bij Sjonic Digital Media. Sluys krijgt daardoor de ruimte om zich sinds de zomer van 2017 volledig op Gifty te richten.
Het idee voor de startup ontstaat als Sluys een cadeautje voor een collega wil kopen. Wegens tijdgebrek denkt hij gelijk aan het bestellen een cadeaubon, maar dan wel een beetje een persoonlijke. “Ik wilde eigenlijk een cadeaubon voor zijn favoriete wokrestaurant kopen. Dat kon op zich wel, maar dan moest ik daar naar toe rijden en tijdens openingstijden de bon kopen. Daar had ik dus juist geen tijd voor”, aldus Sluys over zijn eyeopener.
De ondernemer begrijpt het voordeel van eigen cadeaubonnen voor retail en horeca, maar heel klantvriendelijk worden ze nu nog niet aangeboden, vindt hij. Met Gifty willen de oprichters daar een oplossing voor bieden. Ze hopen binnen 5 jaar tijd zeker 10.000 ondernemers aan te kunnen sluiten. In dat geval is de schaalbaarheid van het idee wel bewezen, denken de ondernemers.
Wie zitten er op te wachten?
Elke (lokale) ondernemer die zich richt op consumenten. De cadeaubon is een handige marketingtool om nieuwe klanten in de zaak te krijgen. Bovendien besteden deze klanten vaak meer in een winkel of horecagelegenheid dan de waarde van een bon. In tegenstelling tot een algemene bon, zoals de Nationale Horeca Cadeaukaart of VVV-bon, kan een eigen cadeaubon ook alleen in de eigen zaak gebruikt worden. Veel pluspunten dus, maar toch is zo’n eigen cadeaubon vaak ook een hoop gedoe. Je moet hem (laten) ontwerpen, drukken, registreren, op voorraad hebben, verkopen, innemen et cetera.
Gifty belooft dat traject volledig uit handen te nemen en verzorgt niet alleen de opmaak, het drukken en de registratie, maar zorgt er ook voor dat de bon online gekocht kan worden en in de winkel altijd op voorraad is. Klanten zijn bovendien niet meer afhankelijk van openingstijden en kunnen via internet in heel Nederland een cadeaubon voor een bepaalde winkel of horecagelegenheid bestellen.
Hoever is de ontwikkeling?
Gifty is sinds eind mei 2018 live en het traject van aanmelding, ontwerp, implementatie, verkoop, verzending en uitbetaling is volledig geautomatiseerd. Op basis van feedback van de gebruikers wordt er nu verder gewerkt aan de doorontwikkeling van het platform. Via de bestelmodule van Gifty kan elke ondernemer zijn eigen cadeaubonnen nu al via zijn eigen website verkopen. Begin 2019 gaat de startup ook los met een platform waarop consumenten kunnen kiezen uit de cadeaubonnen van alle aangesloten partijen. Dit wordt per plaats uitgerold en Woerden is als eerste aan de beurt. Daarna moet stap voor stap heel Nederland veroverd worden.
Wat is het businessmodel?
Gifty int een commissie per verkochte cadeaubon (1,75 euro per verkochte bon), een vast maandbedrag (19 of 49 euro per maand) of een combinatie van die twee. “In onze gesprekken met ondernemers is gebleken dat er behoefte is aan deze varianten. Het kan best zijn dat naar verloop van tijd een andere balans gevonden moet worden, maar voorlopig gaan we hiermee aan de slag”, legt Sluys uit. Aangesloten ondernemers krijgen maandelijks het geld van de verkochte cadeaubonnen op hun rekening, ook van de cadeaubonnen die nog niet zijn ingeleverd.
Nog geld nodig?
Op dit moment kunnen de ondernemers nog wel even vooruit met eigen middelen, maar als het model echt aanslaat is er mogelijk groeigeld nodig. Net als bij veel andere startups gaat de voorkeur daarbij uit naar slim kapitaal. Het zou dan moeten gaan om een partij die naast geld ook ervaring heeft met het in de markt zetten van een vergelijkbaar product waarbij je zowel de ondernemer nodig hebt die het product aanbiedt als de consument die het product koopt. De oprichters zien Thuisbezorgd en Booking.com als voorbeelden.