Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Booking.com wil scoren met vakantiehuisjes

Hotelsite Booking.com heeft zonder al te veel ruchtbaarheid Villas.com gelanceerd, waarmee het bedrijf extra omzet wil gaan genereren op de markt voor vakantiehuizen. 

De ongeveer 150.000 huurhuizen en appartementen, lang niet allemaal ‘villa’s’, komen rechtstreeks van Booking.com; het gaat feitelijk om een aparte website voor de al bestaande Booking.com-categorie ’Villas’. 

Zo deze manier wordt een concurrent neergezet voor het Amerikaanse HomeAway, waar momenteel 952.000 huizen worden aangeboden, maar waar in tegenstelling tot op Booking.com niet direct geboekt kan worden.

Ook mensen die zelf een vakantiehuis hebben kunnen die via Villas.com te huur aanbieden en dragen eveneens een percentage van de prijs af aan Booking.com, waarmee het bedrijf snuffelt aan het bedrijfsmodel van Airbnb.

Domeinnamen

Booking.com begon vorig jaar met het opkopen van domeinnamen als Villa.me, Villa.am en Villa.sh. Die aanpak vertoont gelijkenissen met bijvoorbeeld Thuisbezorgd, dat internationaal relevante domeinnamen opkoopt om concurrenten de pas af te snijden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoeveel geld het Amsterdamse bedrijf – onderdeel van het Amerikaanse Priceline – heeft neergeteld voor Villas.com is niet bekend.

Priceline boekte in het eerste kwartaal, vooral dankzij Booking.com, een winst van 331 miljoen dollar. De inkomsten stegen 26% naar 1,64 miljard dollar.