Sinds vorig jaar augustus verkocht studieboekenmarkt.nl nieuwe studieboeken via het partnerprogramma van bol.com. Die samenwerking verliep soms moeizaam. “Sommige acties konden niet doorgevoerd worden. We wilden bijvoorbeeld graag gratis boeken verzenden, dat kon niet. Ook duurde het lang om iets geregeld te krijgen, en was het bestelproces niet optimaal.”
Bol.com zegt niet op de hoogte te zijn van de antipathie van studieboekenmarkt.nl. “Ik wist niet eens dat dit speelde, ” zegt directeur Daniel Ropers. “Natuurlijk is het jammer om te horen dat een partner niet tevreden is over onze service. Maar het lijkt er eerder op dat zij ruziën met ons.”
Bol.com wil op dezelfde voet doorgaan met het partnerprogramma. “Wij hebben 10.000 klanten die naar volle tevredenheid gebruik maken van het partnerprogramma, het loopt erg goed. We passen ons concept niet aan als er een ondernemer ontevreden is.”
Bol uitdagen
De Waard begon in 2002 met het aanbieden van gratis advertentieruimte aan studenten die studieboeken wilden kopen en verkopen. Hij gaat zich nu richten op het vinden van meer nichemarkten, samen met nieuwe partner studieboeken.nl. “Samen kunnen we kijken wat er nog meer mogelijk is, bijvoorbeeld met tweedehandsstudieboeken.com. Ik wil graag meer websites in de lucht.”
De Waard wil Bol uitdagen: “De adverteerder betaalt niks bij ons, bij Bol 15%. Adverteren moet gratis blijven, vinden we. We volgen daarin een andere strategie dan Bol. Ik denk dat die ook in de toekomst succesvol zal zijn.”
Bol voelt zich vooralsnog niet bedreigd: “Wij hebben het partnerprogramma ontworpen om verschillende interessegebieden te kunnen bedienen. Het programma loopt goed, we verkopen veel. Wat ons betreft een storm in een glas water.”