Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bloggers op ramkoers met ondernemers

Best leuk dat internet. Maar wat als bloggers uw bedrijf kapot schrijven?

Foute bloggers kunnen een doorn in het oog zijn voor bedrijven, meldt het Financieele Dagblad. Tot een jaar geleden kraakten bloggers UPC met een ijver die het hetzerige benadert. De kabelexploitant moest een speciaal team inhuren om negatieve berichten op weblogs als GeenStijl tegen te gaan. “Het gaat nu veel beter,” zegt een woordvoerder van UPC. “We hebben nog steeds felle discussies met bloggers, maar we hebben dit goed onder controle. De sfeer is radicaal veranderd. Ons team blijft permanent.”

 

En de Amerikaanse slotenmaker Kryptonite verloor 10 miljoen dollar door een filmpje op YouTube over een slot dat in een paar minuten met een pen te openen was.

Begraaf een slechte internetreputatie
Nederlandse bedrijven negeren het probleem. Er zijn wel bureaus die tegen betaling uw online reputatie in de gaten houden, maar het is geen goudmijn.

In tegenstelling tot de VS. Daar laten veel bedrijven zich regelmatig scannen op negatieve berichten. Overigens kunnen zoekmachinebureaus vervelende berichten op het internet alleen ’begraven’. Compleet laten verdwijnen is onmogelijk. Beter is het om u actief in de discussie te mengen. En verschuil u dan niet achter een alias, maar wees open en eerlijk. Dat levert u uiteindelijk meer op.

De cijfers 
De helft van de Amerikaanse jongeren is lid van een online groep als MySpace. 21 procent gebruikt blogs voor het nemen van een aankoopbeslissing. In Nederland liggen deze cijfers lager, maar ze stijgen wel.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe gaat u malafide bloggers tegen?

Hoe beschermt u zich tegen rancuneuze bloggers? Tips van een Amerikaanse expert.