De Kerstperiode is er een van lange reizen naar familie en vrienden. Dan blijkt BlaBlaCar een alternatief voor de trein. In bakermat Frankrijk kiezen veel mensen deze weken voor de autodeeldienst in plaats van de notoir dure hogesnelheidstreinen die ook nog eens beroerde service leveren.
Het idee van BlaBlaCar is zelfs ontstaan tijdens een eerdere Kerst toen mede-oprichter Frederic Mazella op weg naar zijn ouders zodanig vast zat met openbaar vervoer dat hij alleen op tijd kwam door met zijn zus mee te rijden.
Dit jaar voegde BlaBlaCar weer een paar landen toe aan zijn bestand, waardoor het nu in 13 landen actief is en 10 miljoen leden telt. In de nieuwe landen, zoals Rusland en jongste loot Turkije, is nog geen betaalmodel, maar dat gaat er snel komen, zegt collega-oprichter Nicolas Brusson tegen de Wall Street Journal.
Het idee was om met een gratis dienst eerst voldoende kritische massa op te bouwen, alvorens het verdienmodel op te tuigen. In landen als Frankrijk, Duitsland en ook Nederland is dat betaalmodel per creditcard al ingevoerd. Dat was nodig, want het gratis model begon in al zijn vrijblijvendheid mankementen te vertonen. Passagiers kwamen niet opdagen of chauffeurs boekten meer passagiers dan ze plek hadden omdat ze verwachtten dat enkele toch niet zouden komen opdagen.
Kosten delen
Anders dan Uber richt BlaBlaCar zich op langere ritten. Uber is actief in steden en zet chauffeurs in om passagiers te zoeken met een commercieel doel. Bij BlaBlaCar is het vertrekpunt anders: iemand rijdt toch al ergens heen en neemt reisgenoten mee om de kosten te delen.
BlaBlaCar int per boeking een fee van 15 procent en deelt boetes uit als leden zich niet aan afspraken houden. Investeerders hebben de deeldienst ook gevonden. Begonnen de twee Franse oprichters in 2006 met enkele tienduizenden euro’s, afgelopen zomer stak een groep investeerders, waaronder Index Ventures en Accel Partners, 100 miljoen dollar in BlaBlaCar.
Babbelbereidheid
De gedeelde autorit duurt vaak weliswaar langer dan de treinreis, maar kost in veel gevallen slechts de helft. En het is gezellig met elkaar in de auto. Vandaar ook de naam. Chauffeurs en passagiers kunnen op de website van de dienst hun babbelbereidheid aangeven met de categorieën ‘bla’, ‘blabla’ of ‘blablabla’.
Dat heeft wel grenzen. Onderwerpen die gevoelig kunnen liggen in een auto met pasagiers van divers pluimage zijn politiek en religie. En een liever helemaal te mijden onderwerp tijdens de rit: of een chauffeur goed of slecht rijdt.