Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bioscoop nog springlevend

Wie dacht dat het met de bioscopen alleen maar bergafwaarts zou gaan met de komst van (illegale) downloadbare videos, heeft het mis. De Nederlandse bioscopen draaiden in 2008 een topjaar.

Maar liefst 23,4 miljoen bioscoopbezoeken en een omzetstijging van ruim drie procent naar 165 miljoen euro. Er zijn branches die het met minder moesten doen afgelopen jaar.

 

Vooral de Nederlandse film heeft een lekker jaar achter de rug. Het marktaandeel steeg naar 17,4 procent, het hoogste aandeel sinds tien jaar. Dankzij voortschrijdende professionalisering en de jeugdfilms van regisseur Ben Sombogaart is al geruime tijd een stijgende lijn zichtbaar, maar volgens Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie Cinematografie (NFC) wordt het succes ook verklaard door een betere spreiding in leeftijd. “Vroeger waren het toch vooral Nederlandse kinderfilms die goed scoorden. Het afgelopen jaar kwamen er in totaal dertig films uit voor alle leeftijdsklassen”, vertelt hij het FD.

 

De bioscoopbranche blijkt, anders dan de verhuursector, taaier dan verwacht. De meerwaarde van het bioscoopscherm – avondje uit, beter beeld en geluid – blijkt voor veel consumenten nog altijd het geld waard. Ondanks dat de meeste nieuwe films ook gratis illegaal te downloaden zijn. “Er zijn vorig jaar zes bioscopen gebouwd en geopend. Dit jaar komen er nog minstens vijftien bij. Dat is heel belangrijk voor het bezoek. Bovendien staan er genoeg titels aan te komen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Wolfers verwacht dat de bioscoopbranche niet zal lijden onder de crisis. In tegendeel, hij denkt dat de Nederlander in tijden van bezuiniging juist extra in de bioscoop te vinden zal zijn.