Wat: berichten- en betaaldienst voor bedrijven
Wie: Jeroen van Glabbeek, Gilbert Gooijers
Sinds: 1999
Aantal medewerkers: 256
Kantoren: 17
Hoofdkantoor: Breda
Even na 9 uur ‘s ochtends verscheen vrijdag een nieuw ticker-symbol op de schermen van de beurs in Amsterdam: ‘CMCOM’. Het is het bewijs dat oprichters Jeroen van Glabbeek (foto l.) en Gilbert Gooijers (foto r.) hun bedrijf naar de beurs hebben gebracht, 21 jaar nadat ze met zelf ontwikkelde software hun eerste sms’je stuurden. De Nokia-telefoon waar het eerste sms’je naar werd verstuurd, reisde vanuit thuisbasis Breda als vergulde trofee mee naar Amsterdam.
De eerste poging tot een beursgang in Amsterdam 5 maanden geleden had een turbulente aanloop. Van Glabbeek en Gooijers wilden hun berichtendienst CM.com naar de beurs brengen om groeikapitaal op te halen, waarbij zij met een schuin oog keken naar bedrijven zoals Takeaway, die met een beursgang harder kunnen groeien. Maar de geplande beursgang moest op het allerlaatste moment worden afgeblazen wegens te weinig animo bij beleggers. Daardoor kwam het doel om 100 miljoen euro op te halen in gevaar.
Redding
De redding bleek het overnemen van de beursnotering van special purpose acquisition company (“SPAC”) Dutch Star Companies One. Dat is het investeringsvehikel waarmee de voormalige Delta Lloyd-topman Niek Hoek sinds 2018 met een zak geld op zoek was naar investeringskandidaten.
DSCO steekt samen met investeringsfonds Teslin 73 miljoen euro in CM.com, in ruil voor ongeveer een derde van de aandelen. Met de nieuwe investering werd CM.com gewaardeerd op 240 miljoen euro, minder dan de 300 miljoen waar vorig jaar nog op werd gehoopt. De eerdere beursgang kostte CM.com vorig jaar 1,5 miljoen euro aan zakenbanken en advocaten. Maar met de kersverse opbrengst kan het bedrijf “een aantal jaar” vooruit, zegt Van Glabbeek.
2,5 miljard berichtjes
Via CM.com communiceren ruim vijfhonderd bedrijven, waaronder Takeaway en Société General, met hun klanten, via diensten zoals WhatsApp, Google Messenger en Apple iMessage. Tijdens afleveringen van talentenafvalrace The Voice regelt het bedrijf uit Breda de stemmen. In totaal verstuurden bedrijven vorig jaar 2,5 miljard berichtjes via CM.com. De dienst is als Communications Platform as a Service (CPaaS) vergelijkbaar met MessageBird, de berichtendienst waarmee Robert Vis buiten de landsgrenzen hard groeit. Internationaal gezien, is het Amerikaanse Twilio de grootste speler.
Niek Hoek trommelde voor Dutch Start Companies One een hoop vermogende investeerders op. Daaronder zitten keukenbaas Ben Mandemakers, voormalig SHV-topman Stephan Nanninga, chemiemiljonair Joop van Caldenborgh (ook bekend als stichter van museum Voorlinden in Wassenaar) en voormalig Goldman Sachs-bankier Pieter Maarten Feenstra.
CM.com voegde in 2017 met de overname van Docdata Payments ook betaaldiensten toe. Voor de Formule 1-race in Zandvoort regelt CM.com de aanschaf van (digitale) tickets, en het kopen van eten en drinken via de app van het evenement zelf. Voor bedrijven die veel Chinese bezoekers krijgen, integreerde CM.com zijn betaaldienst ook in WeChat.
Groei
De omzet van het bedrijf groeide vorig jaar met 14 procent naar ruim 96 miljoen euro, met een verlies van 1,8 miljoen euro. Met behulp van de beursgang moet het groeitempo worden opgevoerd naar gemiddeld 30 procent meer omzet per jaar. Een grote toekomst ziet het bedrijf in conversational commerce: een combinatie van appjes en betalen. Zo kan een bedrijf een product aanbieden in een Whatsapp-chat of een betalingsherinnering met betaallink sturen. Het bedrijf heeft vestigingen in twaalf landen, en opende vorige maand zijn eerste kantoor in de VS.
Een praktisch gevolg van de beursgang: Van Glabbeek en Gooijers hadden tot nu toe ieder 50 procent van de aandelen in handen, nu moeten ze genoegen nemen met 29 procent.
Hoe opgelucht ben je nu, met afgelopen oktober in het achterhoofd?
Van Glabbeek: “Het voelt als een verlenging. Je bent met een groot team aan het werk en dan is het in oktober klaar, maar tóch niet. Het is een soort voetbalwedstrijd met een verlenging – even volhouden nog. Maar we hebben meteen geschakeld en gedacht, we willen toch ons doel bereiken. Dit is niet het goede moment, wat wordt het volgende moment?”
Je bent nooit bang geweest dat een beursgang er niet in zat?
“Zeker niet. We hadden net een roadshow gehad en honderden beleggers gesproken die allemaal heel geïnteresseerd waren in ons. Alleen was de markt op dat moment niet goed. Maar de mensen waren enthousiast, daardoor word je gesterkt in je visie. Als we dit op een beter moment kunnen brengen, gaat het geheid lukken.”
Hoe voelt het om beursgenoteerd te zijn?
“Het is nog steeds een mooi, snelgroeiend bedrijf, met veel klanten. Wat het wel gaat brengen, is meer transparantie. Mensen kunnen erover lezen, ernaar kijken. Maar daar houd ik wel van. We zijn al heel lang een financiële instelling (CM.com kreeg in 2016 een bankvergunning, red.), dan moet je al best wel transparant zijn.”
“Het was 20 jaar van ons samen. Dan ben je een particulier bedrijf en heb je zelf alles te vertellen. Wat ook een hele verantwoordelijkheid is, want we werkten met ons eigen geld. Nu investeren we ook geld van andere mensen, die het ons toevertrouwd hebben. Dat voelt wel als een extra verantwoordelijkheid.”
Met een beursnotering moet je ineens veel meer, en vaker informatie delen over omzet, winst en andere KPI’s. Daar zie je dus niet tegenop?
“Nee. Ik vind het wel goed om te laten zien wie je bent. We hebben grote klanten zoals banken en overheden die een leverancier willen vertrouwen en kennen. Dus we zijn gewend om uit te leggen wat we doen.”
De naam CM is afkomstig van de oorspronkelijke bedrijfsnaam Club Message. Met die dienst lieten Van Glabbeek en Gooijers bezoekers van discotheken tegen betaling sms’jes sturen die verschenen op tv-schermen. Dat breidde al snel uit naar sms-berichtjes over aanstaande events. Sms is inmiddels bijzaak voor CM.com.
De druk om te groeien wordt met een beursnotering meestal groter. Hoe ga je daarmee om?
“Een van de mooie dingen van de beurs is dat je makkelijk kan in- en uitstappen. We hebben een mooie visie, dat dankzij de smartphone de communicatie tussen consumenten en bedrijven nog veel groter gaat worden. Daar lopen wij in voorop en we laten zien dat we dat waarmaken. Geloof je daar als belegger in, dan stap je in. Dat vind ik het mooie aan de beurs, die is heel transparant. Ga je met een grote investeerder in zee, dan zit je 5 jaar aan elkaar vast.”
Je hebt 20 jaar lang zo’n beetje alle winst teruggestopt in het bedrijf. Is dit ook het moment om eindelijk zelf ook een keer te cashen als ondernemer?
“Nee. Als we hadden willen cashen, hadden we het bedrijf beter kunnen verkopen. We willen door. Gilbert riep al 2 jaar: ‘Ik heb zoveel ideeën, we hebben 100 miljoen nodig’. Dat is wat we willen, ‘s ochtends wakker worden met ideeën, en die dan gaan uitvoeren met een mooi team. Maar ja, veel zaken hebben nu eenmaal de neiging om geld te kosten.”
De beursgang betekent ook dat je voor het eerst in 20 jaar geld ophaalt bij investeerders. Wat zegt dat over jullie groeiplannen?
“Het is echt het een begin van een nieuwe toekomst. We zien dat heel veel consumenten vragen stellen aan bedrijven via bijvoorbeeld WhatsApp, maar veel bedrijven zijn daar nog helemaal niet klaar voor. Daar heb je software en verbindingen voor nodig, dat leveren wij in de hele wereld. Van een postbedrijf in Saudi-Arabië tot een bank in Singapore.”
“We waren 20 jaar lang gewend om berichten te sturen. Dat wordt nu veel interactiever en rijker. Maandag zullen we een grote aankondiging doen, we gaan via Apple iMessage kaarten verkopen voor de Formule 1. Daarmee laten het nieuwste van het nieuwste zien.”
Is dat ook de manier om te groeien, aanhaken bij grote spelers zoals Apple?
“We werken nauw samen met bedrijven waaronder ook Amazon, Facebook en WeChat. Om te zorgen dat via hun platforms zaken worden gedaan tussen consumenten en bedrijven. Vroeger werkten we vooral met telecomoperators. Nu werken we uitdrukkelijk met de grote techbedrijven, om over-the-top (zonder tussenkomst van een telecomdienst, red.) op je telefoon terecht te komen. Dat is een grote kans.”
“We hebben nu op zeventien plekken in de wereld kantoren en merken dat het beter werkt als we dicht op de klant zitten, de taal spreken en de cultuur begrijpen. Daarom zitten we ook in Dubai en zijn we net geopend in Singapore en de VS – en gaan we nog meer kantoren openen.”
“In het buitenland nemen we mensen aan voor sales, marketing en support. Dat kost aan de ene kant geld, maar aan de andere kant is het heel efficiënt, omdat ons platform nu al wereldwijd draait. We hebben 20 jaar gebouwd aan een cloudplatform met servers over de hele wereld. Dat is enorm schaalbaar, nu moeten we het gaan verkopen.”