Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betalingsmoraal Nederland op dieptepunt

De kredietcrisis komt sommige ondernemers prima uit. Het is hét excuus om leveranciersrekeningen later dan normaal te betalen. “Mijn klanten betalen mij ook niet”.

MKB-ondernemers verscherpen in snel tempo hun incassoprocedures nu ze moeilijker toegang krijgen tot kortlopend krediet van banken.

Michel van Leeuwen van gerechtsdeurwaarderorganisatie Flanderijn is verbaasd over de excuses van debiteuren. Plotseling hebben bedrijven spaartegoeden bij Icesace, pennystocks in Fortis of een bank die de geldkraan volledig dichtgedraaid heeft. Of wat dacht u van: “Mijn klanten betalen mij ook niet”?

 

Van Leeuwen heeft het al vaker gezien. In de nasleep van 9/11 bijvoorbeeld, toen de mondiale economie ook even op zijn gat lag. “De laatste paar weken is het werk zeker met 10 tot 15 procent gestegen,” zegt hij tegen Sprout.

 

Rap claimen

Van Leeuwen ziet op dit moment vooral de betalingsachterstanden oplopen tussen ondernemers onderling. Het bedrijf adviseert hen tijdig aan de bel te trekken en het niet aan te laten komen op gerechtelijke procedures. Die zijn immers kostbaar en vaak langdurig. “Dat verliezen debiteuren nogal eens uit het oog. Het voordeel dat bedrijven denken te behalen door rekeningen te laten liggen is minimaal en het risico op procedures neemt alleen maar toe.”

 

Nederlander is een slechte betaler

Is slecht betalen de schuld van de crisis? Nee. De betalingsmoraal in Nederland is eigenlijk nooit goed geweest. Uit de vijfde Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder creditmanagers, blijkt dat het betalingsgedrag het eerste half jaar enorm is verslechterd. Er zou zelfs sprake zijn van normvervaging.

Ook Van Leeuwen zegt dat het betalingsgedrag in Nederland nooit echt goed is geweest. “Een mooi excuus zijn de kerstdagen, dan blijven de rekeningen lang liggen.”

 

Betaalde rekeningen – economische groei

In 2004 wist onderzoeksbureau Nyfer ons al voor te rekenen dat de Nederlandse economie met 1,6 miljard euro extra zou kunnen groeien als we onze rekeningen tijdig zouden betalen. Een voorbeeldig betaalgedrag leidt daarnaast tot 30.000 extra banen, denkt Nyfer.

 

Het lijkt wel een sport geworden om rekeningen te laten liggen om te zien of er van uit de leverancier gereageerd wordt, moppert MODINT – de landelijke ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel. Het afdekken van debiteurenrisico’s gebeurt maar in een aantal gevallen. Ongeveer 5 procent van de ondernemers heeft een kredietverzekering en 14 procent heeft zijn debiteuren verpand aan een factormaatschappij.

 

KPN wanbetaler

De grote bedrijven geven trouwens ook al niet het juiste voorbeeld. Eerder dit jaar besloot KPN om zijn leveranciers voortaan dertig dagen later te betalen vanwege fiscale voordelen. Noodzakelijk voor het bedrijf in zijn nieuwe rol als IT-dienstverlener, gaf KPN als reden op.

KPN zegt dat IT dienstverleners een langere termijn hanteren dan de telecomsector, maar analisten vinden die redenering maar vreemd: KPN is nog lang geen volwaardige IT dienstverlener.

 

Tips

Het loont de moeite om voor het aannemen van een opdracht de kredietwaardigheid van een bedrijf te toetsen. Zeven op de tien bedrijven in Nederland doen dit al. Een korting wil de betaling wel eens bespoedigen, net als elektronisch factureren.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door: Jan Libbenga