Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betaaldienst Sowdan ging vandaag live, ondanks tegenwerking van ABN Amro

Met zijn app voor real-time geld overboeken mikte Mark Kalse op een lancering begin 2016, maar ABN Amro werkte niet mee. Een jaar later dan gepland gaat de dienst vandaag toch live. 'We hebben niet stilgezeten.'

Als startup wil je zo snel mogelijk lanceren. Gekmakend dus wanneer dat niet lukt, omdat een van de partijen van wie je afhankelijk bent niet meewerkt. Het overkwam Mark Kalse, die in 2015 samen met Maurits Grosfeld begon met de ontwikkeling van Sowdan, een app waarmee je real-time geld overmaakt. Snelheid was in dit geval ook geboden aangezien real-time geld overboeken vanaf 2019 standaard wordt.

Niet lang na hun start kwam Kalse in contact met NLE-oprichter Pieter Schoen, die (samen met enkele andere investeerders) ruim 2 miljoen investeerde in de app. In oktober 2015 werd Sowdan startup van de week, maar daarna bleef het lange tijd stil.

Er bleek een kink in de kabel te zitten. Een dienst als Sowdan werkt als een soort clearinghouse: de startup houdt zelf bij banken een rekening aan. Zodra een gebruiker een betaalopdracht invoert, wordt die overgeboekt naar de Sowdanrekening van zijn eigen bank, en overgemaakt vanaf de Sowdanrekening bij de bank van de begunstigde. 

Dwars

Het openen van zo’n rekening ging vlot bij ING, SNS en Rabobank. Maar ABN Amro hield de boot af. “ABN wilde eerste wachten op een vrijstelling voor ons van de DNB. In januari 2016 kregen we die, dus we dachten, dit komt wel goed. Maar dat vonden ze wederom niet voldoende. Daarna kwamen ze met nieuwe eisen.”

Kalse vindt het kortom jammer dat ABN tot dusverre niet meewerkt. “Het lijkt alsof ze dit niet willen.” Saillant detail: ABN Amro lanceerde vorig jaar zelf een betaalapp Tikkie (een overboeking kan daar 24 uur op zich laten wachten).

Druk

Na een jaar vertraging begon de tijd op te raken, en het investeringskapitaal raakt ook een keer op. “Begin dit jaar besloten we om toch te lanceren, met dekking van 75 procent van de banken. Voor gebruikers hebben duidelijk kunnen maken dat geld ontvangen op een ABN-rekening niet mogelijk is, betalen vanaf een ABN-rekening kan wel.”

Zo’n vertraging “drukt zeker op je financiering”, zegt Kalse. “Het was best wel een heftige periode. Maar we hebben zeker niet stilgezeten, we hebben keihard doorgewerkt en hebben daardoor technisch gezien een betere app.”

Een extra reden dat Sowdan deze week live gaat, legt Kalse uit, is dat de druk vanuit het publiek kan helpen om ABN over de streep te trekken. Er komt waarschijnlijk een overleg met Sowdan, ABN en DNB.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Flexwerkers

Behalve de consumentendienst ontwikkelde de startup, samen met payrollbedrijf HelloFlex, een real-time betaaldienst voor flexwerkers. Uitzendbureau YoungCapital gaat daarmee vanaf deze week aan de slag, zodat bijvoorbeeld barmedewerkers na een avond werken direct geld op hun rekening hebben staan.

Ondertussen ziet Kalse de eerste paar honderd gebruikers vandaag real-time binnenkomen. En de eerste transacties. “Dat is na twee jaar hard werken echt fantastisch.”