CV
Joost Istha werkte onder meer voor Campina Melkunie (‘bommetje’) en Renault. ‘De toenemende druk van media-exploitanten op de mediaplanner’ deed hem in 2001 besluiten ZIGT op te richten. ZIGT werkt onder meer voor Media Markt, Bbeyond en Saab.
Beste…
“Het beste besluit was uiteraard te starten met ZIGT. Dat was geen opwelling. Het plan over de inrichting van een modern mediabureau heeft zich over langere tijd in mijn hoofd gevormd. Ik heb hier met veel collega-professionals over gesproken, maar uiteindelijk heb ik toch alleen de stap zet. Een goed businessplan is leuk, maar de rest is de X-factor. Ik heb hier mijn eigen intuïtie gevolgd. Het vertrouwen dat ZIGT op dit moment geniet bij een grote groep adverteerders en de fun die iedereen hier heeft, is het grote bewijs dat het besluit zo gek nog niet was.”
Slechtste…
“De slechtste beslissing was begin 2002. Heel Nederland zat in een dip. Ik kan me herinneren dat voorspeld werd dat het wel eens het slechtste economische jaar van de eeuw kon worden. Als iedereen het zegt, dan ga je dat zelf ook geloven. Maar wij waren net een klein jaartje bezig en konden de hoeveelheid werk bijna niet aan. Blijkbaar was er, misschien juist omdat veel bedrijven moesten besparen, een grote behoefte aan de nieuwe werkwijze van ZIGT. Onder invloed van het heersende negativisme heb ik toen eigenlijk veel te lang gewacht met het zoeken naar nieuwe collega’s.”