Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bazen Monster miljardair na zet Coca-Cola

NEW YORK (ANP) - De oprichters van energiedrankjesmaker Monster Beverage zijn door een zet van Coca-Cola miljardair geworden. De Amerikaanse frisdrankfabrikant neemt voor 2,15 miljard dollar (1,6 miljard euro) een belang van bijna 17 procent in hun bedrijf. Het concern heeft daarbij de optie gekregen om in totaal een kwart van de onderneming in handen te krijgen.

Oprichters Rodney Sacks (64) en Hilton Schlosberg (61) namen in 1992 de met schulden overladen drankenmaker Hansen Natural over voor 1,7 miljoen dollar en transformeerden die onderneming in twee decennia tot het huidige Monster. Het energiedrankje Monster Energy werd geïntroduceerd in april 2002 en bleek een enorm succes. De naam Monster Beverage werd overigens pas begin 2012 de formele bedrijfsnaam.

Via verschillende constructies hebben de twee, die voorzitter en vicevoorzitter zijn van Monster, miljoenen aandelen van het bedrijf in handen. De koers van het aandeel Monster steeg na de bekendmaking van de deal met Coca-Cola in de handel nabeurs meer dan 20 procent tot ruim 87 dollar. Sacks en Schlosberg kwamen voorheen niet op bekende rijkenlijsten voor.

Markt energiedrankjes

De huidige ontwikkelingen geven Coca-Cola meer toegang tot de markt van energiedrankjes, één van de snelst groeiende segmenten van de drankenindustrie. Het bedrijf en Monster zullen onder meer de marketing, productie en distributie samen gaan aanpakken. Zo gaat de distributie van Monster in Noord-Amerika over naar Coca-Cola.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van het belangrijkste product van Monster Beverage, het blikje met Monster Energy, zijn sinds 1997 meer dan 10 miljard stuks verkocht. Het drankje concurreert met het Oostenrijkse Red Bull, gezamenlijk hebben de twee met bijna 70 procent het overgrote deel van de wereldwijde energiedrankjesmarkt in handen. Coca-Cola was daar al in beperkte mate actief, met merken als Full Throttle, NOS en Burn, en verzorgde al in beperkte mate de distributie van Monster. Naar verluidt onderzocht de Amerikaanse drankengigant begin 2012 een volledige overname van Monster.