Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bang van de klant

Opzien tegen cold calling, dat heeft iedereen wel eens. Maar alles eraan doen om te voorkomen dat een klant een bezoek aan het bedrijf brengt, dat kunnen alleen tech-nerds zijn.

Het is volgens oud-Netscape oprichter Marc Andreessen een groot probleem van start-ups in Silicon Valley. Het businessidee is briljant, maar de klant moet niet langs komen, want dan schiet het jonge ondernemersteam in de stress.

Oké, met internethandel en videofoons hoef je strict gezien de klant niet aan de voordeur te verwelkomen. Maar het klantvriendelijke imago van uw bedrijf profiteert wel van een bezoekbaar adres.

Hoe te voorkomen dat je je als ondernemer terugtrekt in een ondoordringbare kokon en alle transacties via telefoon en internet afhandelt?

 

  • Dwing uzelf om om de zoveel tijd een autorondje langs de belangrijke klanten te maken. 
  • Laat uw gezicht zien, nodig mensen uit voor een borrel. Vraag wat er verbeterd kan worden.
  • Bezoek beurzen en maak uw bedrijf klantvriendelijk, een receptie en een wachthoekje inrichten is geen overbodige luxe.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En als u toch bezig bent om de banden met de klant aan te halen, gebruik dan Customer Relation Management software om hun kooppatroon te registreren.

Enige terughoudendheid bij de klant is trouwens wel nodig. Charme kan heel goed werken, maar drijf het niet te ver door. Om als vrouw opzichtig meloenen te (ver)kopen, levert weinig respect op.