Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bakkers strijden over kleur

Een kleur kunt u blijkbaar ook claimen. Broodbakkers 't Stoepje en concurrent De Broodpiraat raakten in een kneuterige juridische strijd verwikkeld over de kleur geel.

Het moet een koddig gezicht zijn geweest vorige week in de rechtbank in Utrecht. De directeur van marktbakker De Broodpiraat trok van achter de rechtszaal een sprintje om gegevens uit de handen van zijn concurrent van ‘t Stoepje te grissen.

 

Deze wanhopige actie ten spijt kreeg De Broodpiraat een kleurverbod opgelegd door de rechter. De franchisehouder mag in zijn kramen geen gebruik meer maken van geel, de kleur waarmee ‘t Stoepje zich zegt te onderscheiden.

 

Franchisenemer wordt concurrent

Het zou je maar gebeuren: je bent uitgegroeid van dorpsbakker tot marktleider en ineens neemt een oud-franchisenemer je je positie af. Het overkwam ‘t Stoepje, met De Broodpiraat als de Judas in kwestie.

 

Sinds 1993 was De Broodpiraat franchisenemer van ‘t Stoepje, maar uit onvrede met het beleid van de organisatie besloot de onderneming zelfstandig te worden. De Broodpiraat wist zijn voormalige leenheer nog eens extra te sarren door een oud-directielid van ‘t Stoepje als adviseur aan te trekken.

 

Aanvankelijk wilde De Broodpiraat concurreren op kwaliteit en versheid, en dat vond Stoepje-directeur Peter Beukers wel prima. Het was goed dat er een concurrent bijkwam: “Dat dwingt ons tot creativiteit en innovatie.” Nog geen jaar later brak de pleuris uit.

 

Intimidatie

Punt van strijd: de kleur geel. In maart 2005 won ‘t Stoepje een eerste kort geding. De Broodpiraat zou nog kort gebruik hebben gemaakt van de kleuren van ‘t Stoepje omdat hij zijn wagen niet direct kon laten overspuiten. Hij werd gedwongen zijn kleurstelling aan te passen.

 

Voor ‘t Stoepje was daarmee de kous nog niet af. Er zat nog steeds te veel geel in de nieuwe kleurstelling van de concurrent. Die beschuldigde ‘t Stoepje op zijn beurt van intimidatie van zijn franchisenemers. Ze werden gefotografeerd door medewerkers van de marktleider.

 

Klopt als een bus, bekende Beukers. Echter, dat was om vast te stellen of De Broodpiraat nog steeds inbreuk maakte op het merkenrecht. Ook zou De Broodpiraat zich hebben misdragen door sms’jes over aanbiedingen te sturen naar kooplui van bakkerij ‘t Stoepje.

 

Vaststellingsovereenkomst

Vorige week oordeelde de rechter dat De Broodpiraat geel in de ban moet doen. Reden: als hij dit niet doet is er sprake van ongeoorloofde mededinging. Bovendien is het in strijd met de vaststellingsovereenkomst die de bakkers in het verleden hebben gesloten.

 

Dat laatste werd aangevochten door de advocaten van De Broodpiraat. De overeenkomst had de bakkerij namelijk gesloten als de Broodpiraat Coöperatie, terwijl de huidige kramen worden geëxploiteerd door De Broodpiraat B.V. En die is geen partij geweest bij de vaststellingsovereenkomst.

 

Truc

Maar de voorzieningenrechter trapte niet in deze slinkse truc. Hij achtte het aannemelijk dat dit het vooropgezette doel van De Broodpiraat was.

 

Hoewel de zaak ietwat knullig overkomt, zijn de gevolgen dat niet. Past De Broodpiraat zijn kleuren niet aan, dan moet het bedrijf een dwangsom verbeuren van 5.000 euro per dag tot een maximum van 200.000 euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Auteur: Jan Libbenga