Goed leiderschap heeft vooral te maken met het opbouwen en onderhouden van relaties met alle mogelijke partijen, volgens managementexpert en schrijver Jim Masciarelli. En dat is overal toe te passen, bij multinationals en eenmanszaken.
Een aantal adviezen
- Behandel uw klanten als partners. Forceer niks, probeer ze niks te verkopen. Grote leiders zien hun klanten als essentieel onderdeel van een allesoverkoepelend systeem. Kijk maar eens naar de TV commercials van Wal-Mart. Het succes van uw klanten is uw succes.
- Werk samen met uw werknemers. Grote leiders hebben respect voor hun werknemers en vertrouwen diegenen die hun nek uitsteken. Toen Jack Welch nog bij GE werkte, schreef hij briefjes naar bepaalde werknemers als ze een succes hadden behaald, met daarop de details waarom dit waardevol is voor het bedrijf. Of organiseer eens een lunch met de baas.
- Word een opinieleider. Laat marketing niet over aan een afdeling, zorg dat u er zelf deel van uitmaakt. Via boeken, artikelen, en interviews in de media brengt u een debat op gang, waardoor uw bedrijf een gezicht krijgt. Desh Deshpande, voorzitter van Sycamore Networks, bezoekt bijvoorbeeld regelmatig high-tech conferenties, beurzen en zakelijke evenementen.
Kortom, stap af van traditioneel management en marketing. Oriënteer u op mensen (klanten en werknemers), en sta er open voor om het anders te doen.