Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Asbest in ovens Bakkersland; factureren in bitcoin

Ondernemersnieuws vandaag: meer Oud Geld voor vervoersdienst HubHub, Salusion failliet en de ideale kruising tussen Snapchat en Whatsapp is geboren.

1. Asbest in ovens Bakkersland

In ovens van drie vestigingen van bakkerij Bakkersland is de afgelopen twee jaar asbest vrijgekomen. Dit gebeurde onder meer in de bakkerij van de industriële bakker in Waalwijk. In elk geval één keer is door de asbest een partij brood uit de handel gehaald omdat er asbestresten op zaten. Dit meldt het VARA-programma Zembla donderdagavond. Bakkersland levert brood aan veel supermarkten, waaronder Albert Heijn en Jumbo. Het incident met de asbest in de oven in Waalwijk gebeurde in maart vorig jaar. Bakkersland stelt dat werknemers nooit gevaar hebben gelopen omdat er geen asbest in de lucht is aangetroffen. Ook zou niet bewezen zijn dat het eten van asbest schadelijk is. Maar volgens deskundigen is daar nooit onderzoek naar gedaan.

2. Van Beuningen spekt Hubhub

Oud geld-investeerder Frederik van Beuningen koopt zich via zijn fonds Heuvelrug Participaties verder in in HubHub, een Amstelveens transportbedrijf dat zich richt op het bezorgen van internetbestellingen, meldt Quote. De broers Friso en Joris Feilzer zagen in 2009 een groeimarkt in de logistiek rond Marktplaats en andere particuliere verkoopsites. Inmiddels heeft HubHub 50 man in dienst. De omzet is in 2013 met 50 procent gestegen, over de winst melden de heren niet meer dan dat ze ‘tevreden’ zijn met het resultaat.

3. Factureren in Bitcoin bij Moneybird

Dat we pizza’s kunnen aftikken in Bitcoin, daar zijn we al aan gewend. Maar de rekening voor een advies of it-klus versturen in de virtuele munteenheid? Online boekhouddienst Moneybird denkt dat ondernemers daar behoefte aan hebben, en maakt het factureren in Bitcoin mogelijk. Gewoon een kwestie van ‘BTC’ als valuta selecteren, en de boel wordt in de nieuwe munteenheid verstuurd. Moneybird werkt met dagkoersen: op het moment dat de factuur uitgaat, kan die heel anders zijn dan op het moment van betaling. Het verschil dient als koerswinst of -verlies in euro’s te worden geboekt. Moeilijker kunnen we het niet maken, zullen we maar zeggen.

4. Online shoppen moet groener

Consumenten verleggen de co2-uitstoot van het shoppen naar de ondernemers, doordat ze steeds meer online winkelen. in plaats van zelf de auto te pakken en met plastic tasjes te zeulen, verzorgt de aanbieder de (extra) verpakking en distributie, stelt Shop2020, het programma waarmee een paar online retailers toekomststudies laten verrichten. Over de vraag of online winkelen slechter is voor het milieu, doet de studie geen uitspraak. Wel is duidelijk, dat het aan de ondernemers is om te vergroenen als kosten en milieu hen lief zijn. De consument duidelijker inzicht geven in de milieu-impact van hun bestellingen, zou al helpen.    

5. Salusion failliet

Jammer: Yes!Delft-startup Salusion is faiiliet. In 2011 wonnen Benno Groosman en Gerard Vaandrager nog de LiveWire award, en vervolgens vonden ze financiering voor hun sensorstickers, die aan een scanner melden wanneer een luier aan vervanging toe was. Een nuttige toepassing voor de thuiszorg, maar de oprichters hebben in december faillissement aangevraagd en gekregen, melden ze nu op hun website. De bankfinanciering liep stuk op de scannerleverancier, die een garantstelling voor een deel daarvan niet wilde verlengen.

6. Mytaxi gooit verdienmodel om

De Duitse Uber-concurrent Mytaxi maakt een opmerkelijke move met zijn verdienmodel: voortaan dragen chauffeurs geen vast bedrag af per rit die ze via de app krijgen aangeleverd. Ze mogen in plaats daarvan kiezen uit een percentage van de uiteindelijke ritprijs. Dat loopt van 3 tot 30 procent, en MyTaxi bepaalt via een geautomatiseerde veiliing welke chauffeurs welke rit krijgen toebedeeld. De taxirijders kunnen zelf per moment en plek inschatten, tegen welk tarief ze om een vrachtje verlegen zitten.

7. Fame maakt weer winst

Muziekwinkel Fame, vorig jaar losgemaakt uit de Free Record Shop, maakt weer winst, vertelt eigenaar Arthur ter Braak aan de Telegraaf. Het startkapitaal van enkele tienduizenden euro’s, afkomstig van een investeerder, wordt naar verwachting deze maand zelfs volledig terugbetaald. Ter Braak denkt dat hij het te danken heeft aan de grote klantentrouw van wat jarenlang de grootste platenzaak van Amsterdam was. ‘We maken met regelmaat een nieuwsbrief die naar 17.000 klanten gaat. Dat is een mooie basis. Ook de opgestarte vinylafdeling loopt gewoon goed.’  Vorig jaar werd de winkel losgeweekt uit het failliete bedrijf Free Record Shop. Van de winkels van de Free Record Shop zijn er in heel Nederland nog maar enkele tientallen over.

8. En dan dit: wappen in het geniep

Een Snapchat voor tekst? Inderdaad, de gisteren gelanceerde app Confide verstuurt tekstberichten die geen spoor achterlaten. Reuze handig voor het bespreken van gevoelige informatie die niet morgen al op straat moet komen te liggen. En dan denken we niet aan drugdealers, maar aan contractonderhandelingen of overleg over personeelskwesties. Het is in elk geval een stuk veiliger dan Whatsapp zelf.

Tot zover de Sprout update van donderdag 9 januari. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief