Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grote kans dat jij van dit onbekende bedrijf een huishoudapparaat in huis hebt

Indesit, Bauknecht, Beko, Grundig, Whirlpool... Het zijn bekende merken voor grote en kleine huishoudelijke apparaten. Maar het bedrijf achter dat toestel in jouw keuken is nog een grote onbekende: het Turkse Arçelik.

arselik beko indesit bauknecht grundig

Het Turkse Arçelik heeft donderdag in Europa een megadeal afgerond met Whirlpool. De Europese en Britse mededingingsautoriteiten moesten daar vanwege de omvang wel even over nadenken, maar er is toch groen licht gegeven.

De twee giganten zetten nu gezamenlijk een nieuw bedrijf neer: Beko Europe. Grootaandeelhouder met 75 procent is Arçelik, de rest is voor de Amerikanen. Voor ceo Hakan Bulgurlu brengt deze ‘mijlpaal’ zijn bedrijf op een ander niveau.

Samen hebben ze nu het grootste marktaandeel van Europa (op basis van productievolume). Het nieuwe bedrijf telt 20.000 werknemers en 11 fabriekslocaties die samen 24 miljoen huishoudelijke apparaten per jaar produceren.

Omzet 11 miljard

Voor Bulgurlu is er in deze markt maar één weg vooruit: consolideren. ‘De winnaars zullen slechts een handjevol bedrijven zijn’, zei hij vorig jaar nog tegen de Financial Times. Al tien jaar lang laat Arçelik een onafgebroken groei zien en dat is best bijzonder.

‘Onze groei is voortgekomen uit zorgvuldig uitgevoerde overnames en baanbrekende joint ventures’, aldus Bulgurlu in het persbericht over de laatste deal. Arçelik heeft wereldwijd in totaal 55.000 werknemers, 45 fabrieken en een omzet van 11 miljard euro. Het is met 22 merken aanwezig in 57 markten.

Tijd voor een stukje geschiedenis: Arçelik begint in 1955 met het maken van kantoormeubilair en andere meubels van metaal. Vier jaar later produceert het zijn eerste wasmachine, in 1960 zijn eerste koelkast. Eigenlijk is die productie bedoeld voor internationale opdrachtgevers.

Paradepaardje Beko

De eerste stofzuigerfabriek wordt in 1979 geopend, en de vaatwasserfabriek volgt in 1993. Met het opzetten van een eigen R&D-afdeling werkt het ondertussen naar meer onafhankelijkheid. Het bedrijf weet zich in 1997 definitief los te maken van produceren onder licentie voor internationale klanten.

De ambitie is om buiten Turkije op te gaan bouwen: eerst met het verkopen van witgoed, daarna met het produceren ervan. De strategie: organische groei en slimme overnames. Het merk dat deze expansie moet stimuleren, is het paradepaardje Beko.

Het Beko-team krijgt al in 1990 de opdracht mee om een wereldmerk te worden. Vandaag wordt er wereldwijd om de twee seconden een Beko-toestel verkocht. Het tweede grote merk van Arçelik is Grundig. De overname van dit Duitse bedrijf is afgerond in 2009.

hakan bulgurlu arçelik
Arçelik-ceo Hakan Bulgurlu beklom de Mount Everest voor de klimaatzaak. Foto: Arçelik

Azië veroveren

Europa is inmiddels de belangrijkste markt voor Arçelik, maar Bulgurlu heeft ook zijn zinnen gezet op de Aziatische markt. Hij verwacht dat China, Pakistan, India en Bangladesh de komende tien jaar samen goed zullen zijn voor 65 procent van alle groei in deze industrie.

En dus wordt de ‘zijderoute strategie’ ingezet. Met klappers van deals: de overname van het Nederlandse Retail Holdings Bhold, de grootaandeelhouder van Singer in Bangladesh (57 procent voor 75 miljoen dollar in 2019). Een jaar later volgt de joint venture met het Japanse Hitachi (60 procent voor 300 miljoen dollar in 2020).

Het helpt natuurlijk ook wel als je onderdeel bent van het grootste industriële conglomeraat van Turkije: Koç Holding. Omzet zo’n 54 miljard dollar. Dat wordt nog altijd gecontroleerd door de familie Koç, een van de rijkste van Turkije.

Duurzame speler

Arçelik is nu een van de grootste spelers wereldwijd, maar het staat ook bekend als een van de duurzaamste. Het bedrijf is al CO2-neutraal sinds 2019 en daarmee de eerste in de sector. Bulgurlu is ook hier de drijvende kracht.

Hij zet alles op alles om de klimaatverandering te bestrijden. Zo klimt hij in 2019 naar de top van de Mount Everest voor meer bewustwording over de smeltende gletsjers in de Himalaya. En hij schrijft daar meteen een alarmerend boek over A Mountain to Climb.

Op verschillende internationale podia aarzelt hij niet om de industrie van jetje te geven. Het mag allemaal wel wat sneller en innovatiever. Duurzaamheid moet in zijn ogen een ‘verplicht bedrijfsmodel zijn en niet slechts een kostenpost’.

Investeren in innovatie

Bulgurlu is onder meer lid van de ceo Climate Leaders Alliance van het WEF en één van de stichters van de Amstel Dialogues, de ronde tafel van Europese leiders voor het versnellen van innovatie en duurzaamheid. Afgelopen januari stond hij nog met Constantijn van Oranje op het podium in Nederland voor de Big Improvement Day.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alles kan beter, is ook het motto van Bulgurlu. En dus blijft Arçelik zwaar investeren in nieuwe en liefst duurzame technologieën. Het heeft meer dan 2300 onderzoekers op de loonlijst staan en meer dan 3500 patenten internationaal geregistreerd. Een voorbeeldje daarvan tot slot: een wasmachine die voor negentig procent microplastics uit het water filtert.

Lees ook: Doen alsof je groen bent, dit zijn 8 soorten duurzaamheidstheater