In totaal gingen er in de eerste drie maanden van dit jaar ruim 57 miljoen tablets over de toonbank, blijkt uit een inventarisatie van Strategy Analytics. Dat betekent een groei van 19 procent vergeleken met 2013. In dat jaar groeide de markt overigens een stuk harder: met 83 procent.
iPad-aandeel 28 procent
Tablets met het Android-besturingssysteem van Google, gemaakt door een flinke groep producenten, vormen nu 66 procent van de markt voor de platte schermen. De iPad heeft te kampen met een daling van het marktaandeel van 40 naar 28 procent.
Apple verkocht drie miljoen iPads minder dan in 2013, maar kan dat volgens de analisten weer goed maken met de introductie van nieuwe modellen aan het einde van het jaar.
Windows-tablets
Het aandeel Windows-tablets bleef het afgelopen kwartaal stabiel op bijna 6 procent. Om in de race te blijven besloot Microsoft eerder deze maand om Windows gratis te maken op telefoons en tablets met een schermdiameter kleiner dan 9 inch. Dat verandert echter nog weinig aan het relatief magere aanbod van Windows-apps.