Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

After Eden maakt doorstart; Mandemakers-zwaargewicht wordt ceo

Het Waalwijkse lingerie-imperium de Body Cover Group maakt een doorstart. Het bedrijf gaat in afgeslankte vorm verder. 

Dat laat de nieuwe directeur en medeaandeelhouder Gerben Kockmann aan Sprout weten. Maandag is volgens hem er een akkoord bereikt met de curator over de doorstart van de Body Cover Group, ondermeer bekend van het merk After Eden, Boobs & Bloomers en Nickey Nobel. 30 van de 55 banen blijven behouden. Ook zal er met de verkoop van enkele kleinere merken worden gestopt.  

Volgens Kockmann, die tijdens het faillissement door de familie Van Helden naar voren is geschoven als redder, had het bedrijf met meerdere problemen te kampen. Er werden een aantal merken gevoerd die niet tot de kern van het bedrijf hoorden en daardoor niet goed in de markt gezet konden worden. Tegelijk slokten ict- en logistieke problemen de aandacht op. Er was volgens hem te weinig aandacht voor de succesmerken, zoals After Eden. Toen de banken de kredieten aanscherpten, kwam de onderneming in acute liquiditeitsproblemen. Daarbij speelden er ook problemen in de directie. Kockmann: ‘Hoe druk ik me voorzichtig uit. Er zijn wat ongelukkige keuzes gemaakt.’

De doorstart betekent dat de familie in het bedrijf een stapje terugdoet en de algemene leiding en strategie uit handen zal geven aan de Kockmann. Kockman heeft onder meer ervaring als directielid bij keukenverkopers de Mandermakers Groep, in handen van de gelijknamige Waalwijkse familie.

De familie heeft de doorstart gefinancierd, zegt de ceo. Er is geen externe investeringsmaatsschappij bij betrokken. ‘Er waren veel kapers op de kust, maar we waren op tijd.’  Volgens Kockmann waren er biedingen tot in China op het merkrecht. Met de doorstart is dat weer in handen van de familie. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op 22 augustus werd het faillissement uitgesproken, dat volgens Kockmann door de directie zelf was aangevraagd.

Marlies Dekkers

De onderneming kiest bij de doorstart voor een andere strategie dan die van Marlies Dekkers. Die ging onlangs failliet en maakte eveneens een doorstart. Dat bedrijf kiest ervoor om zich vrijwel volledig op online te focussen. Volgens Kockmann onstaan er voor hem nu juist kansen nu het merk Marlies Dekkers aan minder retailers geleverd gaat worden. ‘We worden door winkels benaderd. We gaan After Eden met nog meer glans in de markt zetten.’