De grootste spelers hebben hun zaken inmiddels aardig op orde. Dat betekent vooral dat er bij hun geen direct verband is tussen de hoogte van de vergoeding die vergelijkingssites ontvangen en de positie van producten in de vergelijkingsranglijstjes.
Maar de markt kent ook nog vele andere vergelijkingssites. De kwaliteitsverschillen daar zijn groot, aldus de toezichthouder. Ook zijn er veel ‘advertentiesites’ die consumenten misleiden door hen door te sturen naar aanbieders, waarvan ze een vergoeding ontvangen.
De meeste vergelijkingssites tonen na het maken van een vergelijking bijvoorbeeld eerst een top 3. Daarin staan alleen partijen die daarvoor een vergoeding betalen aan de vergelijkingssite. Het is wel mogelijk om door te klikken naar de volledige vergelijkingsresultaten, maar veel klanten doen dit niet. De AFM zou het naar eigen zeggen toejuichen als vergelijkingssites helemaal geen ‘betaalde’ top-3 laten zien.
Daarnaast vindt de AFM het ‘onwenselijk’ dat sommige sites tijdelijke of eenmalige kortingen verrekenen in de weergegeven premie, waardoor de premie lager lijkt te zijn dan hij daadwerkelijk is. Ook stellen sommige vergelijkingssites belangrijke variabelen, zoals de hoogte van het eigen risico, standaard in. ‘Dit zorgt ervoor dat consumenten minder goed nadenken over hun keuzes’, aldus de AFM.
Markt
De financiële waakhond deed samen met de Nederlandse Zorgautoriteit en de Autoriteit Consument en Markt onderzoek bij de vijf partijen die samen het grootste deel van de markt in handen hebben. Daarnaast bekeken de marktonderzoekers de informatieverstrekking van in totaal dertig websites, inclusief de vijf grootste.
Michiel Denkers, hoofd toezicht bij de AFM, benadrukt dat nog lang niet alle vergelijkingssites ‘diepgravend’ zijn onderzocht. ‘Er kan zelfs sprake zijn van misleiding door advertentiesites die de suggestie wekken een nuttige en objectieve vergelijking te maken, maar dat niet doen. Consumenten die op basis van deze ‘vergelijking’ een product kiezen, lopen dus het risico dat ze er uiteindelijk weinig aan hebben of zelfs een verkeerde beslissing nemen.’
De AFM zal de komende periode ‘verhoogde aandacht’ hebben voor de vergelijkers. Tegen sites die ‘niet in het belang van de klant handelen’, treedt de waakhond op. De AFM geeft tot slot tips om goede en slechte vergelijkingssites van elkaar te onderscheiden.
ANP/Sprout