Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advocatuur & Notariaat

Ondernemers zijn redelijk positief over advocaten- en notariskantoren. Tien van de veertien haalt de Sprout 100. Groot kritiekpunt: de budgetten worden vaak overschreden.

Hun imago onder ondernemers is best goed, zo blijkt uit ons onderzoek. Gemiddeld 79 procent is tevreden over de dienstverlening van advocaten- en notariskantoren. Daarmee neemt de branche exact de middenpositie in de zeven sectoren in. Maar over de budgetten wordt gemopperd. Slechts 58 procent is positief over de mate waarin die overschreden worden; een schamele 61 procent is enthousiast over de prijs-kwaliteitverhouding. Sinds 1999 moeten notarissen zelf hun tarieven vaststellen, maar ze doen dat kennelijk nog altijd niet scherp genoeg.
Vier kantoren halen de Sprout 100 niet. Stibbe viel net buiten de boot en eindigde op 101. Andere grote namen als Dirkzwager (115), De Brauw Blackstone Westbroek (125) en Van Benthem & Keulen(126) bij lange na niet. De meeste kantoren herbergen zowel advocaten als notarissen. Een kantoor dat zich alleen op notariaat richt, Hermans & Schuttevaer, eindigt op de derde plaats. Mr. K.H.J. Flink, notaris van de sectie ondernemingsrecht, vertelt waarom zijn bedrijf zich alleen bezighoudt met notarisdiensten: “Dat is een keuze geweest bij onze fusie in 1991. We hebben alle specialismen in huis, maar alleen op het gebied van notariaat. Onze huidige omvang bevalt ons ook goed.”
Het kantoor is sinds de fusie gestaag gegroeid van dertig naar honderd werknemers. Hermans & Schuttevaer heeft wel eens een volgende fusie met een advocatenkantoor overwogen. “Na ampel beraad besloten we altijd om het niet te doen. Bij veel fusies zie je vaak dat het uiteindelijk een advocatenkantoor wordt met een notariële afdeling. En dan is de volgende vraag: zullen we ook belastingadvies gaan geven?”
Het niet in huis hebben van alle juridische disciplines ziet Flink niet als nadeel. “We kunnen onze cliënten altijd doorverwijzen of je haalt er een andere adviseur bij, zonder gebonden te zijn.” Met moderne communicatiemiddelen als e-mail is dat veel eenvoudiger geworden.

Sinds de nieuwe wet uit 1999 is de praktijk wel veranderd, vertelt Flink, die vanaf 1982 in het notariaat werkt. “Ondernemers willen veel meer worden geïnformeerd over de tarieven. Ze vragen veel vaker offertes aan en je loopt wat vaker een order mis. Dat is ook goed, het houdt je scherp.” Ook ziet hij dat vaste klanten duidelijkere afspraken over prijzen willen maken. “Ze willen geen verrassingen. Een logische en goede ontwikkeling.”
Ondernemers prijzen de flexibiliteit en branchekennis van juristen, zo blijkt uit de Sprout 100. Op beide deelgebieden eindigen ze op een eerste plaats. Van alle advocaten en notarissen kent Hermans & Schuttevaer volgens de ondervraagden hun branche het beste en is de nummer 1 op het gebied van klachten oplossen. Flink werkt dan ook graag met ondernemers. “Ik vind het boeiend om te zien hoe zij hun bedrijf groot maken.” Dat is volgens hem ook het voordeel van een relatief klein kantoor. “Grote advocaten- en notariskantoren die grote fusies begeleiden, zitten vaak alleen met de juristen ’van de fusiepartners aan tafel. Ik heb veel meer contact met de ondernemer zelf.” 

 

 

Plaats Bedrijf Plaats totaallijst
1. Boekel de Neree 7
2. Trip 10
3. Hermans & Schuttevaer 14
4. CMS Derks Star Busmann 19
5. Allen & Overy 34
6. Hekkelman 35
7. Nysingh Dijkstra de Graaff 60
8. Loyens & Loeff 70
9. Houthoff Buruma 96
10. NautaDutilh 100

Advocaten en notarissen eindigen als sector op drie deelaspecten op de eerste plaats in de Sprout 100: klachten oplossen, flexibiliteit en kennis van de branche. In de top vijf staan vier zogeheten full-service kantoren, die zowel advocaten als notarissen in dienst hebben, en één notariskantoor.

1 Boekel de Neree
Tevreden klanten 93%
Waarvan ‘uitstekend’ 27%

Het advocaten- en notarissenkantoor aan de Amsterdamse Zuidas is hoofdsponsor van de Nederlandse Roeibond. De teamgeest, de discipline, het doorzettingsvermogen en het enthousiasme waarmee ploegen zich voorbereiden op een topprestatie vormen een belangrijke inspiratiebron voor het kantoor, meldt de website. Hoewel het bedrijf zich naar eigen zeggen vooral op grote bedrijven richt, doen ze blijkbaar hun werk ook goed voor kleinere bedrijven. Deze enquête is immers gehouden onder ondernemers met maximaal tweehonderd werknemers. Boekel de Neree had een even hoog percentage tevreden klanten als nummer twee, Trip, maar een veel hoger aantal klanten dat ‘uitstekend’ invulde en werd daarom als winnaar uitgeroepen. Valt op door het hoge percentage (93%) dat het kantoor aanbeveelt bij derden.

2 Trip
Tevreden klanten 93%
Waarvan ‘uitstekend’ 7%

Bij Trip werken ongeveer tachtig advocaten, notarissen en bedrijfsadviseurs en 110 ondersteunende medewerkers. Met vestigingen in Groningen, Assen, Leeuwarden en Drachten is Trip het grootste notarissen- en advocatenkantoor van Noord Nederland. Het overgrote deel van de ondernemers die klant zijn bij Trip, is tevreden over het kantoor. Over de tijdsplanning en de manier waarop klachten worden opgelost zijn ze minder tevreden. Op die criteria eindigt het kantoor op de tiende en elfde plaats. Bijna 80 procent van de entrepreneurs vindt Trip wel flexibel.

3 Hermans & Schuttevaer
Tevreden klanten 92%
Waarvan ‘uitstekend’ 31%

Wat betreft de algemene tevredenheid – het criterium waarmee de ranglijst wordt samengesteld – komt dit Utrechtse notariskantoor net een procent te kort om mee te strijden om de eerste plaats. Op deelgebieden eindigt Hermans & Schuttevaer wel drie keer op de eerste plaats. Deze deelgebieden zijn de manier waarop klachten worden opgelost, de mate waarin het kantoor binnen het overeengekomen budget blijft en de kennis van de branche waarin de ondervraagde ondernemer opereert. Misschien scoort het kantoor zo hoog omdat het zich volledig focust op notariaat en geen andere diensten aanbiedt. Vergeleken bij de andere vier in dit lijstje is H&S relatief klein: negen notarissen, zestien kandidaat-notarissen en 68 overige medewerkers.

4 CMS Derks Star Busmann
Tevreden klanten 91%
Waarvan ‘uitstekend’ 5%

De 250 advocaten, notarissen en belastingadviseurs van CMS Derks Star Busmann zoeken hun inspiratie net als hun concurrenten bij Boekel de Neree in de sport. CMS sponsort de Nederlandse Hockeybond. De juristen spiegelen zich aan de Nederlandse hockeyers, zeggen ze, omdat ze ook gedreven, resultaatgericht en internationaal zijn.
Het resultaat is ondanks meer dan 90 procent tevredenheid slechts een vierde plaats. Meer dan 80 procent beoordeelde het bedrijf met vestigingen in Amsterdam, Hilversum, Utrecht, Arnhem en Brussel als onafhankelijk. Het bedrijf vormt een alliantie met negen andere Europese advocatenkantoren in onder andere Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 Allen & Overy
Tevreden klanten 87%
Waarvan ‘uitstekend’ 13%

‘Altijd proberen de beste te zijn’ en ‘Iedereen die met en bij ons werkt – onze mensen, onze cliënten, onze business partners – aanmoedigen uit te blinken’ zijn de bedrijfswaarden die Allen & Overy er bij zijn vijfduizend medewerkers inhamert. Het advocatenkantoor haalt net de top vijf in zijn sector en een vierendertigste plaats in de Sprout 100. Allen & Overy is met 24 vestigingen in 19 landen het meest internationale bedrijf uit de top vijf.