Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Aantal online kopers boven de 10 miljoen

Heb je een webwinkel? Dan is je potentiële klantenkring ook vorig jaar weer gegroeid. 10,3 miljoen mensen zeggen wel eens wat via internet te kopen, blijkt uit CBS-cijfers. 

Het aantal ’e-shoppers’ steeg vorig jaar naar 83 procent van de mensen van 12 tot 75 jaar. En dat komt neer op een groei van 400.000 mensen vergeleken met 2012.

Het aandeel frequente e-shoppers (die in de voorafgaande 3 maanden online hebben gewinkeld) nam toe van 57 naar 60 procent, het aandeel minder frequente kopers (12 maanden) bleef gelijk op 22 procent. 

Consumenten schaffen online vooral kleding en vakanties aan. Gemiddeld deed ruim zes op de tien dat. 

Leeftijd

Er zijn wel verschillen naar leeftijd: het online kopen van kleding is vooral populair bij 12- tot 25-jarigen (69 procent), van de online winkelende 65-plussers kocht maar 32 procent kleding. 

Jongeren boekten juist weer minder vaak vakanties dan ouderen, maar ze kochten wel veel vaker digitaal studiemateriaal, games en elektronica. Bij de 65-plussers vormen elektronische boeken, tijdschriften en kranten de op een na belangrijkste categorie aankopen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook kaartjes voor evenementen, boeken en tijdschriften en spullen voor het huishouden worden veel via internet gekocht.

Het online winkelen is de laatste jaren hard gegroeid. In 2005 deden nog maar 5,9 miljoen Nederlanders aankopen op internet.