In totaal koerst het aandeel Malaysian Airlines nu 37 procent lager dan aan het begin van het jaar. In maart verdween vlucht MH370 van Malaysian Airlines. Het toestel, dat onderweg was van Kuala Lumpur naar Peking, is nog steeds niet gevonden. De ticketverkopen in China kelderden daarna. In het eerste kwartaal meldde het bedrijf een nettoverlies van omgerekend ruim 100 miljoen euro.
De luchtvaartmaatschappij zucht al jaren onder felle concurrentie en hoge kosten van met name vliegtuigbrandstof. Een analist wees er op dat het erg lang zal duren voor Malaysian Airlines om deze nieuwe klap te boven te komen.
Geschrokken
De vliegtuigcrash zette vrijdag ook de aandelenbeurzen in het Verre Oosten onder druk. Net als in Europa en de VS schrokken beleggers van de mogelijkheid dat de crash samenhangt met het conflict in Oekraïne, waardoor de spanningen tussen Rusland en het Westen verder dreigen op te lopen. In Tokio stond de toonaangevende Nikkei-index ruim een uur voor het slot 1,2 procent in de min. De aandelenbeurs in Hongkong leverde in de middaghandel 0,5 procent in.
Donderdag gingen in New York de beurzen en de aandelen van luchtvaartbedrijven ook onderuit. Delta Airlines stond aan het slot van de Amerikaanse beurshandel 3,4 procent lager. American Airlines zakte 4,1 procent en United Continental speelde 3,5 procent kwijt.
Het nieuws van over het neergestorte vliegtuig werd kort voor het sluiten van de Europese beurshandel bekend. Air France-KLM sloot 1,5 procent lager en Lufthansa speelde 2,6 procent kwijt. IAG, het moederconcern van Iberia en British Airways, zakte 3 procent. De Russische luchtvaarder Aeroflot kelderde 3,5 procent.