De kogel is door de kerk wat de banken betreft: na een succesvolle proef in Leiden afgelopen herfst, met 180 winkeliers en 1000 consumenten met contactloos betalen via NFC (Near Field Communication), zet in elk geval de Rabobank er vol op in. Dit voorjaar kunnen alle ondernemers betaalterminals bestellen met NFC. Met bankpassen en smartphones die zijn voorzien van zo’n chip is betalen van kleine bedragen dan een peulenschil: even zwaaien en het is gepiept, desgewenst zonder pincode. Van alle banken heeft tot nu toe alleen de Rabobank een app die het met NFC doet, ING en de rest laten voorlopig alleen de passen wapperen.
Zo zijn we dat inmiddels wel gewend met de OV Chipkaart. Opmerkelijk genoeg laat de NS die links liggen voor een proef met MasterCard. Daarover is de utibater van stations ook al enthousiast en het gaat honderden winkels op de stations geschikt maken voor NFC-betalen. Zwaaien met de bankpas zal bij iedereen werken, maar niet alle smartphones zijn inmiddels uitgerust met een NFC-chip: iPhonebezitters moeten even geduld hebben voor ze met een app contactloos kunnen betalen.
Near Field Communication houdt in dat apparaten die zich in een bepaalde afstand bevinden direct – veilig – kunnen communiceren met een apparaat dat is uitgerust met dezelde technologie. Binnen een afstand van tien centimeter is dan dataverkeer mogelijk, via een frequentie van 13.56 mhz. Temidden van het rumoer rond contactloos betalen met pas en mobiel zou je bijna vergeten dat NFC valt in te zetten voor nog veel meer toepassingen, binnen en buiten de retail. We hebben een paar verrassende mogelijkheden verzameld.
Tap ‘n print
Deze hebben we eigenhandig getest: printen met je smartphone. Dat werkt prima met de spullen van Samsung, die zowel de Galaxy smartphones als zijn printers uitrust met NFC-technologie. Houd de S4 boven de laserprinter en het apparaat gaat aan de slag. Het werkt makkelijker en sneller dan wifi-printen, zeker op plekken waar veel werknemers in- en uitlopen. Die hoeven niet meer te klooien met usb-sticks of hun pc op te starten voor een printje: de smartphone blijkt een ideaal medium.
Tap to like
Eigenlijk is QR-code ten dode opgeschreven zodra alle smartphones van NFC zijn voorzien. Want met NFC-stickers kan je veel slimmere dingen doen, die ook nog eens handiger werken doordat je er geen QR-browser voor hoeft te starten. Hier een toepassing die de online wereld mooi verbindt met offline: tik en wordt vriend.
Tap for Wifi
NFC is geschikt voor meer functies in je telefoon dan alleen een website opzoeken: tik en maak verbinding met een wifi-hotspot. Daar kun je als horeca-uitbater vrienden mee maken.
Tik en ga in vliegtuigmodus
Een aardige geste van vliegmaatschappijen zou het kunnen zijn: een poster naast de slurf, waar je je smartphone met een beweging in de vliegtuigmodus zet. Scheelt toch weer een paar vingerbewegingen.
NFC-automaatje
Dit geval zouden wij in het donker ook aanzien voor een condoomautomaat. Maar bij reclamegigant Razorfish levert de machine vooral muziek en video, na een zwaai met de NFC-telefoon.
NFC visitekaartje
Voorlopig maak je de blits met deze NFC visitekaartjes. Je bestelt ze per 100, maar die gaan nooit op: je zakenrelaytie hoeft de telefoon maar over het kaartje te laten gaan en al je contactgegevens staan erin.
Advertentie met NFC
Dit is alweer een ouwetje – NFC komt eigenlijk maar tergend traag van de grond. Lexus adverteerde al in 2012 in techblad Wired voor zijn GS. Wie zijn smartphone – destijds was de Samsung S3 een van de weinige met NFC – boven het drukwerk hield, kreeg een uitgebreide demo van de appjes die de luxebroer van Toyota in zijn dashboard meelevert.
Proosten met NFC
Wij preferen een vaasje, maar Budweiser monteert in Brazilië NFC-chips in zijn zogenoemde Buddy Cups. Een bierbeker die, als je hem tegen die van je drinkmaat aanstoot, ervoor zorgt dat je ook echte vrienden wordt op Facebook. Daarvoor moeten de drinkebroers eerst wel even inloggen op Facebook. Met…. een QR-code op de bodem van de beker.
NFC-stickers voor Unicef
Dit is een inspirerend voorbeeld: in Hongkong is het werven voor goede doelen via stickers een wekelijkse traditie. Unicef had behoefte aan meer vrijwilligers en rustte zijn fondsenwervers uit met een NFC-sticker. Zo werd het inzamelen wel heel verleidelijk: een tik op de borst met de smartphone en de donateur was al bijna geworven. Maar doordat het dragen van de sticker een kleine moeite is, kreeg Unicef er ook nog eens massa’s nieuwe vrijwilligers bij dankzij NFC.