Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

80 kilometer voor meer file

Als je langzamer rijdt, passen er meer auto's op de weg, staan we minder stil en gaat het goed met het milieu. Er gaat niets boven gesubsidieerd ridicuul denkwerk.

De tachtig kilometerzones rond de grote steden hebben – hoe verrassend – een averechts effect. Oké de A10 (-21%) en de A20 (-7%) stromen iets beter door, toegegeven. Op de andere trajecten is het een zooitje. De VID komt uit op 10 procent meer filedruk in de tachtig kilometerzones, landelijk is dat 5 procent. De A12 richting Utrecht staat 40 procent meer vast, de andere kant op is dat 95 procent. Ook op de andere trajecten is er weinig goed nieuws te melden.
Ons alternatief: harder rijden. Want wie geen maximum snelheid heeft, gaat sneller over een stuk weg, verdeeld min of meer gelijkblijvende uitstoot over een groter gebied. Bovendien slijt de weg minder snel – hardrijden zorgt voor minder wrijving met het wegoppervlak –  dus kan de wegenbelasting omlaag. U ziet: ridicuul denken is niet zo moeilijk.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Update 27 januari: Peijs is koppig