Het is inmiddels een serieuze business. De omzet groeit gestaag, het team is gegroeid. Toch zit je ook iets dwars. Jullie hebben namelijk een fantastisch product (of dienst), een mooie visie en goede mensen in dienst. Maar waarom loopt het dan toch moeizaam? Je mist de energie. Je mist het nemen van verantwoordelijkheid. Je mist een teamgevoel en dat de neuzen echt dezelfde kant op staan.
Waarschijnlijk is dit niet iets wat je graag wilt horen, maar het kan goed liggen aan de manier waarop je leiding geeft. Vaak stappen leiders die nog niet zoveel geïnvesteerd hebben in hun leiderschapsskills onbewust in allerlei valkuilen. Helemaal niet gek natuurlijk. Alleen wel lastig. Want hierdoor stroomt het niet in teams en wordt hun job alleen maar moeilijker.
Hierbij deel ik vijf veelvoorkomende valkuilen met je en ook wat je er er aan kunt doen, mocht je er één herkennen.
1. Je denkt dat je delegeert, maar eigenlijk doe je iets anders
Loslaten is eng. Zeker als het taken en verantwoordelijkheden zijn die je eerst zelf uitvoerde. Niemand kan het zo goed als jij, toch? Dus wat doe je? Je geeft wel taken aan je medewerkers of freelancers, maar je houdt ze goed in de gaten. Je wilt zeker weten dat dingen correct de deur uitgaan en klanten het niveau krijgen wat ze gewend zijn. Dus controleer je en vertel je ook altijd nog even hoe iemand het het beste aan kan pakken als je een opdracht geeft. Maar op deze manier kan iemand nooit laten zien wat hij daadwerkelijk in zijn mars heeft. En jij bent er alsnog hartstikke druk mee.
Als je de juiste mensen hebt geworven, zijn ze als het goed is in veel dingen beter dan jij. Het is juist slim dat je daarop geselecteerd hebt. Ook al voelt het onwennig, geef je teamleden het vertrouwen en de vrijheid om te laten zien wat ze kunnen. Verdeel dus geen taken, maar delegeer echt. Je zult zien dat ze je verwachtingen zelfs geregeld overtreffen of met creatieve oplossingen komen. Stuur op het resultaat als je iets delegeert. Bemoei je niet met het hoe en vraag alleen af en toe hoe het gaat en of ze nog wat hulp nodig hebben.
2. Je laat teveel los
Dit is weer het andere uiterste: je laat teveel los. Als je dan eenmaal het delegeren te pakken hebt, dan gooi je het werk en de verantwoordelijkheden ook allemaal over de schutting. Je bemoeit je nergens meer mee. Maar er zijn nou eenmaal momenten dat je toch ergens wat van moet vinden, een email moet beantwoorden of een knoop moet doorhakken. Als je je helemaal nergens mee bemoeit, heeft dit zijn weerslag op de motivatie en betrokkenheid van je team.
Natuurlijk kunnen jouw teamleden zelfstandig werken. Zeker als je ze richting en een duidelijk speelveld geeft. Maar er zijn, ook als ze volledig zelf aan de slag zijn, momenten waarop ze even moeten kunnen sparren of het fijn is als jij interesse toont en weet wat er speelt. Geef medewerkers aandacht en blijf wel faciliteren. Blijf zien wat er gebeurd en geef feedback en waardering. Dan hou je de betrokkenheid hoog, maar laat je tegelijkertijd wel de verantwoordelijkheid daar waar hij hoort.
3. Dit doe ik nog wel even zelf -syndroom
Zeg eens eerlijk, hoe vaak denk jij: ‘ik doe dit wel even zelf’? Een veelvoorkomend fenomeen. Actiepunten uit een meeting, nieuwe klanten, nieuwe vragen, iets wat je opvalt waar echt even wat mee moet… voordat je het aan iemand hebt uitgelegd, heb je het zelf ‘al even gedaan’. Als deze gedachte je bekend voorkomt dan doe je dit waarschijnlijk niet eenmalig. Het is een gewoonte. Gevolg: jouw To Do-list is steeds eindeloos en degene die er eigenlijk verantwoordelijk voor is, voelt zich niet serieus genomen.
Wanneer je een team om je heen verzameld hebt, zijn zij er juist om werk uit handen te nemen. Ook de kleine dingen, die ogenschijnlijk even snel tussendoor kunnen gebeuren. Als je de verantwoordelijkheid geeft, geef die dan volledig. Wat voor taken of werk er ook op de totale To Do-lijst komen, na de vraag voor wanneer iets gebeurd moet zijn, komt ook altijd de vraag ‘wie gaat het doen?’. Zorg dat je hier altijd een andere naam kunt opschrijven en anders in ieder geval voor de time-time-being ‘niet-ik’.
4. Je laat signalen gaan
Mensen zeggen niet altijd wat ze dwars zit, maar je kunt het altijd aan ze zien. En dit is vooral belangrijk in je leidinggevende rol. Vaak zien we de signalen wel. Het zit in kleine dingen. Zoals een blik of houding of in een bijzin in een gesprek. Maar we zijn ook goed in er niks mee doen. We worden alweer afgeleid, hebben geen tijd, want er staat al weer een volgende afspraak of je hebt er gewoon even geen zin in.
Wat er ook dwars zit of speelt, als je er niks mee doet, wordt het vaak alleen maar groter. Dit schaadt je team op manieren die je liever nier hebt en je mag daarna hard aan het werk om het weer te herstellen.
Geef dus aandacht aan signalen. Als je ze voelt of ziet, onderneem actie. Benoem het of stel er een vraag over. Dit kan dus bij een persoon zijn, maar ook als je het team bij elkaar hebt. Volg hierin ook je buikgevoel, want dit liegt niet. Doe er wat mee als je het opmerkt en issues worden voorkomen en problemen opgelost als ze nog klein zijn. Voor alle betrokken partijen wel zo fijn.
5. Weinig aandacht voor het team als geheel
Om echt een team te vormen en de neuzen dezelfde kant op te laten staan, is het belangrijk regelmatig aandacht te besteden aan het team als geheel. Dit gaat namelijk niet vanzelf. Als je een aantal mensen bij elkaar zet, heb je een groep, maar nog geen team. Hier zal je aan moeten werken en daar heb je als leiders een voortrekkersrol in.
Merk je dat je team nog niet echt een team is? Besteed hier dan tijd en aandacht aan. Heb het met elkaar over jullie visie en missie, heb het over jullie samenwerking en wat jullie daarin belangrijk vinden, maak afspraken hoe vaak jullie elkaar live zien en zorg dat je elkaar beter leert kennen, want hierdoor krijg je meer begrip voor elkaar.
Een team is altijd in ontwikkeling. In jouw rol is het belangrijk die groei te faciliteren. Je kunt zorgen voor een veilige omgeving en dat er vertrouwen is onderling. Je kunt ze uitdagen en laten groeien. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van je bedrijf. Tijd en aandacht hiervoor is altijd een waardevolle investering.