In samenwerking met 7 Ditches TV
1. Digital First betekent Customer First, zonder compromis
“We zijn in de derde fase van digitalisatie beland. De eerste fase was internet, de tweede was mobile en de derde fase is artificial intelligence. “We zijn geobsedeerd door technologie, maar het gaat eigenlijk om de klant.”
Grote bedrijven zoals Google en WeChat begrijpen dit principe, stelt Van Belleghem, “zij hebben de lat hoger gelegd.” Dat zijn weliswaar grote bedrijven, maar wat zij doen is volgens de Vlaming eigenlijk te vrij simpel te verwoorden.
“Ze kijken naar klassieke elementen tussen klant en bedrijf, en identificeren alle elementen waar klanten ontevreden van kunnen worden, en die halen ze weg. Die mindset, daar kan elke ondernemer wat van gebruiken.”
2. Van ‘mobile first’ naar ‘AI first’
“The circle of life van AI ziet er zo uit: je hebt een goed product of dienst, die krijgt klanten, die klanten genereren data en dankzij die data ga je verbeteren of veranderen. Dat is de grondstof om op termijn die conversatie te automatiseren. Ik heb het gevoel dat heel veel mensen Artificial Intelligence niet snappen.”
Volgens Van Belleghem wordt kunstmatige intelligentie en big data vaak gezien als manieren om snel geld te verdienen aan klanten. Maar het uitgangspunt is wat hem betreft om met behulp van die data allereerst je dienstverlening te verbeteren.
3. Werk samen met de grote techplatformen
“Dat is vaak een duivels dilemma. Ik hoor vaak de kritiek van kleinere ondernemers: het is te groot en te duur, dat lukt ons niet. Maar het is Facebook gelukt om voor een klein bedrag jouw dienst of product te promoten. Je hebt dan een enorm bereik. Waar massamedia voorheen niet beschikbaar was voor kleinere ondernemers, heb je die kans nu wel.”
4. Strijd voor een eigen indentiteit in een wereld vol met tech platformen
“Convenience level, marketing naar machines, leverage van je sterktes en de nieuwe communicatiekanalen slim gebruiken: op die manier kun je terugvechten tegen de grote platforms.”
5. Het belang van de menselijke kant neemt toe
“Als iets schaars wordt, wordt iets waardevollers. Het menselijke aspect neemt aan belang toe. Dat is simpel, maar ook complex.”
“Kijk naar de bancaire wereld: Vroeger gingen mensen 52 keer naar een bank, de bank had 52 keer om te scoren. Nu gaan ze nog twee keer per jaar: het performance level moet dus veel hoger zijn.”