Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 zaken waar je als beginnende startup meteen aan moet werken

Het gros van alle startups faalt, dus hoe voorkom je dat jouw startup kopje-onder gaat? Door je markt te kennen, flexibel te zijn, van diversiteit een speerpunt te maken en gebruik te maken van de kennis van verschillende geldschieters.

diversiteit
Foto: Getty

Anis Uzzaman is startup-investeerder bij het Silicon Valleyaanse fonds Pegasus Tech Ventures. Zijn venture capitalist-fonds investeert in allerhande startups en het is zijn taak om die groeibedrijven te helpen de top te bereiken.

Klinkt allemaal leuk, maar Uzzaman weet als geen ander: dit is een mega-uitdaging. Alleen al in de eerste twee jaar van zijn bestaan overleeft 20 procent van de startups het niet. Liefst 75 procent van de startups kan durfinvesteerders niet al het geïnvesteerde kapitaal terugbetalen. In een begin deze maand gepubliceerd gastartikel op de Amerikaanse zakensite Forbes beschijft Uzzaman vier aandachtspunten voor startups om te voorkomen dat ook zij falen. We delen ze hieronder met je, zodat deze kennis niet beperkt blijft tot de Amerikaanse markt.

1. Ken je markt

Wil je als startup boven het maaiveld uitsteken, dan is het van belang om te weten welke markt je moet bedienen. Het klinkt als een open deur, maar te veel bedrijven bouwen een product zonder zich te bekommeren om de toegevoegde waarde voor de doelgroep. Op die manier bouw je een dertien in een dozijn-product. ‘Als je  de markt begrijpt, kunt je anticiperen op de kansen en hindernissen die voor je liggen’, schrijft Uzzaman.

Hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld research over een specifieke markt te raadplegen, raadt Uzzaman aan, maar ook door te spreken met je familie, vrienden en kennissen. ‘Vraag wat ze van je product of dienst vinden, hoe ze het zouden verbeteren en hoeveel ze ervoor zouden betalen.’

2. Wees flexibel

Heb je je markt voor ogen, denk dan niet dat je er bent. Het is de truc om te allen tijde flexibel te blijven. Vraag je klanten of testgroep wat ze van je product vinden en vooral: wat er nog beter kan. Wat missen ze aan je product? Een methode als design thinking kan je op weg helpen. Uiteindelijk draait het erom dat je als startup-ondernemer altijd in staat moet zijn om een verandering in je product door te voeren. Soms zal dit zelfs ook een volledige pivot gaan, oftewel: het compleet omgooien van je product.

Het luisteren naar je klanten levert niet alleen een beter product op, ook krijg je er een geweldige achterban door, schrijft Uzzaman: ‘Uiteindelijk zullen de klanten wiens feedback je serieus neemt, enthousiaste merkambassadeurs worden. Als je niet direct naar klanten luistert, moet je mogelijk later alsnog problemen oplossen in plaats van dat je het pro-actief doet.’

Lees ook: 5 startup-pivots die succesvol bleken

3. Zet in op diversiteit

Diversiteit klinkt als iets waar je pas later in je bedrijf mee bezig moet gaan, maar niets is minder waar. Volgens Uzzaman moet je direct bij het begin van je startup al zorgen voor een divers personeelsbestand. Als je meer mensen met een diverse achtergrond in je team hebt zitten, heeft jouw team de mogelijkheid om zaken vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Daar word je uiteindelijk creatiever van, waardoor je product er beter door wordt.

Uzzaman haalt een McKinsey-studie uit 2020 aan, waaruit blijkt dat bedrijven die bijvoorbeeld veel aan genderdiversiteit doen 25 meer kans hadden op een bovengemiddelde winst dan bedrijven die daar amper iets aan doen.

Maar waar begin je? Volgens Uzzaman is het handig om een samenwerking met universiteiten of recruiters aan te gaan, zodat je talent met diverse achtergronden kunt aannemen. Wil je je eigen bias overboord gooien, dan kun je sollicitanten ook anoniem laten solliciteren, voegen wij daar als tip aan toe.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Haal kapitaal uit meerdere bronnen

Uzzaman is investeerder, dus hij kan het weten: startups doen er goed aan om niet één, maar meerdere investeerders aan te sluiten. Of dat nu VC’s, angels of ROM’s zijn doet er even niet toe, waar het om gaat is dat je van verschillende partijen andere dingen leert. De ene investeerder kan je nuttige tips geven over je personeelsbestand, de ander heeft relevante kennis over een specifieke markt en weer een ander weet wie je het beste kunt aanschrijven om je eerste stappen over de grens te maken.

‘Door op deze manier geld in te zamelen van een reeks investeerders, kan de startup van verschillende perspectieven profiteren om het bedrijf te laten groeien’, schrijft Uzzaman.