Terwijl we in Nederland druk speculeren over welke startup de nieuwste Nederlandse unicorn zal worden, gaan de Belgen er met de hoofdprijs vandoor. Startup voor databeheer Collibra mag zich sinds afgelopen week met trots de eerste Belgische unicorn noemen, na een investering van 100 miljoen dollar van Google-fonds CapitalG. Je mag je als bedrijf unicorn noemen wanneer je nog geen beursnotering hebt, maar al wel een waardering hebt van 1 miljard dollar of meer.
Wat kunnen wij in Nederland van deze slimme Belgen leren? Sprout destilleert vier lessen in unicornkunde, gedoceerd door Collibra.
1. Haal geld op als je het niet nodig hebt
Collibra haalde afgelopen jaar nog 50 miljoen dollar op, om de kas nu alweer te laten spekken met 100 miljoen dollar. De 34-jarige ceo en mede-oprichter Felix Van de Maele stelt in een interview met de Belgische zakenkrant de Tijd dat je geld juist moet ophalen als je het niet nodig hebt. Collibra heeft nu financieel alle ruimte om van 450 medewerkers op te schalen naar een personelsbestand van 650 werknemers tegen het einde van dit jaar. Het bedrijf zal extra inzetten op productontwikkeling, marketing en sales. Sky high, dus!
2. Leg de lat altijd hoger
Een waardering van 1 miljard dollar? Kinderspel, zullen ze bij Collibra denken. Tegen De Tijd spreekt Van de Maele de woorden uit: “Ik denk nu al na over hoe ik een bedrijf met een waardering van 3 of 5 miljard dollar kan bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat we dat kunnen.” Om de waardering te verhogen, stelt Van de Maele het extra geld – wat hij dus eigenlijk niet nodig heeft, zie les 1 – in te willen zetten. Hoe dan? Door overnames te doen, aldus de ceo: “Die kunnen de ontwikkeling van onze producten versnellen.”
3. Geef geen moer om winstgevendheid
Collibra mag dan 1 miljard dollar waard zijn, wie de startup voor 1 miljard pegels zou overnemen, koopt een verliesmakende onderneming. Winstgevend zijn ze ooit eens geweest, herinnert Van de Maene in een interview met de Vlaamse krant de Standaard, “maar we zagen dat we de kans hadden om een groot, onafhankelijk bedrijf te worden, dat een productcategorie definieert”. Oftewel: doe een Jeff Bezos’je en geef tijdens je groei geen moer om winstgevendheid. In de woorden van Van de Maene: “Wij zijn niet tevreden met de positie van nummer twee. Wij willen marktleider zijn.” Yeah!
4. Don’t believe the hype
De eerste Belgische unicorn worden, is natuurlijk supergaaf – laten we eerlijk zijn. Toch moet het unicorn worden an sich geen doel zijn voor je bedrijf. Althans, dat meent Van de Maene in hetzelfde gesprek met de Standaard: “We hebben niet geprobeerd om artificieel aan die waardering te komen. Maar we zijn wel blij, want het geeft ons extra visibiliteit.” Rake woorden uit Vlaanderen.