TQ werd ruim een jaar geleden geopend, als initiatief van The Next Web en partner Google. De meeste van de vijftig startups bij de startup-hub hebben een product in de markt gezet en hun eerste sales gedaan. De uitdaging voor 2018 wordt om dat product vervolgens wereldwijd op te schalen.
Het starten van een bedrijf is anno nu niet zo moeilijk meer, zegt Gaal. “Maar groeibedrijven zoals Messagebird, Framer en Blendle, daar zijn er nog niet genoeg van.”
Vol
TQ wil startups grofweg van nul naar vijftig medewerkers helpen groeien. Dat is ook tegelijk de (softe) maximale grootte die een startup bij TQ mag hebben. Met ongeveer vijfhonderdvijftig mensen zit zijn hub nu zo’n beetje vol, bevestigt Gaal. “Dat is vooral omdat startups binnen onze ruimte doorgroeien.” Een voorbeeld daarvan is nakijkdienst voor scripties en verslagen Scribbr.
De eerste bedrijven zijn TQ ook alweer ontgroeid, zoals Picnic, dat inmiddels zijn eigen hoofdkwartier bewoont (na een investering van 100 miljoen euro). Flexport, een dienst voor het verschepen van vracht, is ook bijna te groot, zegt Gaal. “Die barsten er bijna uit. Dat vinden wij ook prima.”
Gemeenschap
TQ is geen incubator (of accelerator) à la Rockstart of Startupbootcamp, maar is een verhuurder van (niet-gedeelde) kantoren. Een ‘gecureerde tech hub’, noemt TQ zichzelf. Ook Booking, ABN Amro en KPMG zijn betrokken als partners. Fotoserie: een kijkje achter de schermen bij TQ
Gaal (foto boven) runde zelf een tweetal startups (Wakoopa, Karma), belandde daarna bij Google, en keerde terug naar Nederland om TQ te leiden. Wat hem hier opviel, is dat grote techbedrijven waaronder Booking, Adyen en Amazon tijd doneren om de ondernemers in TQ verder te helpen. “De tech-gemeenschap is hier kleiner, dus mensen zitten veel minder in hun eigen campus. Bedrijven doen dit omdat ze goed snappen dat Amsterdam een gemeenschap is, waar zij onderdeel van willen zijn. En als die gemeenschap groeit, profiteren zij er ook van.”
Daarnaast ziet Gaal ook veel verschillen met de tijd dat hij zelf begon met ondernemen. “Toen waren er nog geen noemenswaardige incubators bijvoorbeeld, en investeerders waren veel minder zichtbaar. En toen ik begon in 2006 waren bedrijven zoals Adyen en Booking nog veel kleiner. Het talent dat daaruit komt, en voor zichzelf begint, is nu veel meer ontwikkeld. Kijk bijvoorbeeld naar Tripaneer, waar veel talent van Booking zit.”
TQ nam onlangs een enquete af onder zijn ondernemers, over wat zij als belangrijkste uitdagingen zien. Daaruit komen de volgende thema’s naar voren:
1. Bouw zorgvuldig je team
Gaal: “Snelle uitbreiding gaat vaak gepaard met het gebrek aan structuur. Je huurt misschien mensen in die niet goed geïnterviewd zijn, of je ondersteunt ze niet in hun groei. Dat kan je de nek omdraaien op een later tijdstip, dus stel je team in detail samen en helpt ze continu om beter te worden in hun carrière.”
“Wat we vaak zien, is dat eerste team is samengesteld door een groepje vrienden of bekenden. Maar daarna moet je je net verbreden. Daar heb je een structuur voor nodig: wat is je cultuur en kun je dat matchen aan je sollicitanten? Hoe ga je mensen tevreden houden, en hun voortgang checken?”
2. Wees snel met veranderen
“Wanneer je iets bouwt, kun je niet verder komen als je niet luistert naar je klant of je gebruiker. Startups denken graag dat zij weten wat de klant wil, maar als het tegendeel blijkt moet je snel het roer om kunnen gooien, of je gaat er aan onderdoor.”
Zorg daarom dat je ultiem bent afgestemd op je gebruikers. Dat doe je door echt goed onderzeok te doen en succes meetbaar te maken.
3. Maak je product internationaal schaalbaar (vanaf dag 1)
“Nederland is mooi, maar laat het niet alleen bij een .nl-domein blijven. Bouw gelijk een zichtbaar internationaal bedrijf, met ook altijd een Engelstalige site, ook al werkt het nog alleen maar in Nederland. Dit helpt enorm om later naar andere landen te gaan en daar de juiste voet aan de grond te krijgen.”
De meeste startups onderschatten product management, zegt Gaal. “Een volgende stap is bijvoorbeeld het maken van een roadmap. Wat doe je per kwartaal?” Gaal nam van Google onder meer de methode OKR (Objectives and Key Results) mee, een techniek die bij dat bedrijf “religieus” wordt omarmd.
Thema’s
Hierbij pak je een aantal thema’s waar je het komende jaar voor gaat vechten. Bijvoorbeeld een groter bereik, omzet of team. Dit koppel je vervolgens aan kwantificeerbare resultaten. Stel dat je zegt, ‘ik wil 100k omzet en je haalt 70k, dan scoor je een 0,7.
Terwijl we vaak horen van begrippen die omhoogsijpelen van startups naar corporates (‘agile’, ‘lean’) is OKR juist een techniek die afkomstig is van grotere bedrijven. Dat past bij een volwassen wordende, en explosief groeiende startup-wereld, zegt Gaal.
“De discipline van groei komt steeds meer op de kaart te staan, ook dankzij incubators. Het is nog niet eerder zo snel gegaan. Dat moeten startups met behulp van dit soort technieken zien bij te benen.”