Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3. Challengers hebben een perfect gevoel voor timing

Geslaagde ondernemers denken vaak dat ze vooral veel geluk hebben gehad. Het lijkt alsof ze heel slim zijn, maar onderzoekers hebben er geen bewijs voor dat dat ook zo is.

Lorraine Uhlaner (55), professor entrepreneurship Nyenrode Business Universiteit:

 

“Op de vraag of hun timing een talent of gelukstreffer was, antwoorden geslaagde ondernemers vaak dat ze toch ook vooral veel geluk hebben gehad. Het lijkt alsof ze heel slim zijn, maar onderzoekers hebben er geen bewijs voor dat dat ook zo is. Wel kun je je kansen vergroten door bewustwording. In een nieuwe markt bewegen de mogelijkheden zich volgens ‘the window of opportunity’. Dit betekent dat er een juiste periode is om een bepaald bedrijf te beginnen. Niet te vroeg maar ook niet te laat. Een nieuwe markt, zoals digitale televisie, moet eerst ‘broeden’ voordat hij eventueel los kan gaan. Er is een incubatietijd. Aan de andere kant heb je minder kans op succes op een markt die al volwassen aan het worden is. Binnen dit tijdsbestek komt het aan op timing van het begrip window of opportunity.

 

Later is beter

Timing betekent trouwens niet dat je de eerste bent. De first mover strategy is geen garantie voor succes. De meeste bedrijven met een echt nieuw product redden het niet omdat ze geen resources hebben. Kijk naar de computerindustrie. Iedereen die er vroeg bij was, Commodore bijvoorbeeld, bestaat niet meer. IBM en Dell kwamen later en zij domineren de markt.

 

Geen uitvinders

Nog een misverstand is de gedachte dat ondernemen hetzelfde als uitvinden is. Het gaat er niet om dat je iets nieuws bedenkt. De essentie is herkennen. Volgens de dit jaar overleden professor Jeffrey Timmons is een entrepreneur iemand die in staat is het juiste moment te herkennen om een idee op de markt te brengen. Succes hangt dus niet alleen af van het juiste idee maar ook van het juiste moment dat je het op de markt brengt.”

 

 

Michiel Muller (44), mede-oprichter Route Mobiel en online veiling Bieden en Wonen:

 

“Voor challengers met een echt innovatief product zit daar een enorm spanningsveld. Meestal loop je op de troepen vooruit. Eerst is er de vraag of er markt is voor je nieuwe product, dan de vraag of die markt er ook klaar voor is. En niet alleen de markt moet er klaar voor zijn, maar ook de consument die het moet gaan kopen. Op het juiste moment aankloppen is essentieel. Omdat je je op toch al een kleinere groep, de early adopters, richt. Als je het zoveelste koekje lanceert, is timing veel minder belangrijk. In een verdringingsmarkt waar al 600 koekjes bestaan, maakt het niet veel uit wanneer jij met jouw koekje komt.

 

Gut feeling

Op zich kun je zoiets wel testen, met marktonderzoek. Je kunt je afvragen wat de brancheorganisaties en de politiek zullen zeggen. Maar je moet ook op je gut feeling afgaan. Als je het gevoel hebt dat het moment juist is, moet je niet wachten of verder onderzoeken maar het gewoon doen. Je kunt je namelijk altijd wel blijven afvragen of het klopt, maar als je alles dood analyseert kom je er niet. Volg de trends van wat mensen willen. Gaan ze voor gemak, willen ze nergens aan vastzitten, moet het transparant zijn. Als je de discussies op radio, televisie en in de krant volgt, weet je wat er speelt. In de huidige maatschappij bijvoorbeeld is transparantie heel belangrijk.”

 

Tijdgeest 

“Wij zijn nu bezig met Bieden en Wonen, het via internet verkopen van huizen bij opbod. Dat is nieuw in de huizenmarkt. Bij de eerste presentatie voor een club makelaars zag je ze denken: wat is dit nou, dit kan helemaal niet. Het leuke is dan dat als je verder vertelt je  opeens ziet dat ook de zaal die zij-uitgang in de tunnel ontdekt. Na afloop reageerden die makelaars met “ja natuurlijk, we hebben e-bay en marktplaats en ik heb laatst ook mijn auto via een veiling op internet verkocht, dus waarom zou je ook niet huizen op die manier verkopen”. Het idee past in de tijdgeest. Verkopen via internet begon tien jaar geleden met marktplaats. Ook toen was ons plan een goed idee geweest, maar op dat moment was de tijd er nog niet rijp voor. Nu valt het op zijn plek. Wij zijn trouwens gestart in een tijd dat courante huizen als warme broodjes over de toonbank gingen. Maar de signalen van crisis op de financiële markten waren er al. Bij de lancering afgelopen voorjaar hebben we daarom onze positionering iets aangepast, wat geresulteerd heeft in een nieuwe groep klanten, namelijk de eigenaren van woningen die al langer te koop staan. Timing is dus belangrijk, maar je moet flexibiliteit hebben om in te spelen op actuele omstandigheden.”

  

Lees ook:

  1. Challengers hebben meer lef dan anderen
  2. Challengers weten zich goed te profileren
  1. Challengers zijn creatieve geesten
  2. Challengers zijn bovengemiddeld flexibel en opportunistisch

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door: Karin Husslage en Ellen Nap