Een jury onder leiding van Paul Velders (KPN) koos het bedrijf uiteindelijk boven 4 andere finalisten. Nummer 2 van de verkiezing werd Cardiologie Centra Nederland en nummer 3 werd Snappcar.
Het oordeel van de jury, in de woorden van de voorzitter: ‘Het is ongelofelijk en bijna niet te volgen hoe snelgroeiend dit bedrijf is. 2theloo heeft een markt gecreëerd die er nog niet was en heeft het denken in kosten veranderd in denken in opbrengsten. Wij verwachten dat 2theloo over drie jaar een gevestigd bedrijf zal zijn, als marktleider in Europa. We hopen daarnaast allemaal, en daar heeft het bedrijf alles voor in huis, dat het ook groot wordt in de Verenigde Staten.’
Zie ook het interview met Niels Westendorp van 2theloo: ‘Het begint met een heel goed idee’
Rollercoaster
Niels Westendorp (op de foto boven met de beker) van 2theloo vertelde tijdens zijn pitch dat het boek van Sinterklaas te dun is om te beschrijven in welke rollercoaster het bedrijf terecht is gekomen. Het begon heel simpel toen oprichter Eric Treurniet, die helaas eerder dit jaar is overleden, tijdens een stedentripje met vrouw en kinderen door de stad liep, maar nergens een fatsoenlijk openbaar toilet kon vinden.
Dat moest beter kunnen. 2theloo begon in 2011 met twee toiletwinkels in Nederland, waarvan een in de Amsterdamse Kalverstraat. Inmiddels heeft het bedrijf zo’n 200 locaties in binnen- en buitenland en kijkt het zelfs naar verre oorden als Azië en de Verenigde Staten.
Pieter Zwart
Management Team, dat net als Sprout wordt uitgegeven door MT Mediagroep, benoemt sinds 2012 de Gamechangers van Nederland. Oftewel bedrijven die een volledig nieuw speelveld definiëren. In 2012 ging Jos de Blok, oprichter van Buurtzorg, met de titel aan de haal. Vorig jaar won Pieter Zwart, ceo van webwinkel Coolblue. Bekijk de 50 bedrijven die dit jaar genomineerd waren. Veel Sprout Challengers hé? 😉