Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25: Hipvoordeheb

 

Fleur Kriegsman (16)

Hipvoordeheb.nl

Gestart: 2008

Omzet: € 1500 per maand

Werknemers: 0

http://www.hipvoordeheb.nl/

Op het treinstation van Culemborg hangt een bord: Parijs 476 kilometer. Voor velen ver weg, maar niet voor Fleur Kriegsman, die dagelijks vanuit haar woonplaats met de lichtstad mailt. Binnenkort gaat de havo-4-scholiere er ook weer heen om nieuwe contracten te sluiten, nu ze haar laatste tentamens voor de vakantie gemaakt heeft. “Ik ga de leukste merken uitzoeken en die in Parijs bezoeken.”

 

Thuis staat een grote kartonnen doos uit Amerika. “Nieuwe producten. Ze zijn al verkocht dus ik moet ze gauw inpakken”, zegt Kriegman. Beide ouders glunderen om de ondernemingslust van hun dochter, die blijkbaar besmettelijk is. Vader bedacht Stageplaats, Global Placement en Present Press; moeder verkocht onlangs haar kinderdagverblijfketen Astrid Lindgren.

 

Als veertienjarige vond Kriegman al een baantje in een kledingwinkel. “Daar kreeg ik maar twee euro dertig per uur, dus ben ik snel mijn eigen baantje gaan creëren. Ik begon met het verkopen van mijn oude kleding op Marktplaats. Daarna kocht ik nieuwe sjaaltjes op eBay, die ik dan in twee maanden op Marktplaats verkocht met tien euro winst. Daarvan heb ik weer een paar tassen gekocht op eBay. Zo groeide het langzaam.”

 

Sinds negen maanden koopt ze haar collectie direct in bij de leveranciers, in China, Italië en Amerika. Verkopen via Marktplaats ging haar te langzaam, dus is ze in februari ook haar eigen site gestart, die ongeveer vijftienhonderd unieke bezoekers per dag trekt. Ze mailde een persbericht aan kranten en tijdschriften en kreeg veel media-aandacht in onder meer de Gelderlander, op ElleGirl.nl en Flavourites.nl. Ze is daarnaast genomineerd voor de Born To Lead Award van CosmoGirl. 

 

Kast

De jonge zakenvrouw gaat voor naar haar kantoor. Dat blijkt een kast in de slaapkamer, die bijna op springen staat door alle kartonnen dozen vol sjaaltjes, kettingen en handtassen die erin staan. Het assortiment bestaat vooral uit accessoires. “Die vind ik zelf het leukst en ik weet er het meeste van”. Spullen die bij winkels als H&M en Accessorize goed lopen, probeert Kriegsman zelf ergens anders te vinden om te verkopen.

 

Tassen verkopen het best, die vormen dan ook het grootste deel van de collectie. “Mijn tassen zijn geïnspireerd op ontwerpen van bekende modehuizen als Fendi. De originele tassen kosten duizend euro, de mijne vijftig”, beschrijft Kriegsman. “Ook heb ik laatst zelf oorbellen ontworpen en in een oplage van 25 laten maken in China. Die lopen heel goed.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Van vader leende ze achthonderd euro om tassen en woonaccessoires van Colorique in te kopen. “Die heb ik binnen zes weken terugbetaald. Het gaat heel goed, de omzet groeit elke maand. Ik zou graag meer ontwerpen en over een paar jaar een groothandelsfunctie hebben. Maar sowieso een eigen bedrijf, ik wil geen vaste baan.”