Taartenwinkel
Gestart: 2005
Omzet: ‘Meer dan zes nullen’
Werknemers: 5 vast, 5 stagiaires
In hun kantoor achter het Scheepvaartmuseum in Amsterdam vertellen Eric van Noort en Rogier Jansen hun verhaal. Terwijl hij koffie serveert – zonder taart – zegt Jansen: “Ik zag wat Fleurop deed met bloemen, die kun je laten versturen met een boodschap. Op dezelfde manier wilde ik een vriend in Canada verrassen met een taart, maar daarbij ving ik bot. Zo kwam ik op het idee het hier te gaan doen.”
Dat idee kwam op het goede moment, want Jansen moest samen met Van Noort als afstudeerproject voor Small Business een eigen bedrijf beginnen. Dat werd Taartenwinkel.nl. “We hebben driekwart jaar lang gevestigde banketbakkers bezocht om mee samen te werken, op zoek naar de beste prijs-kwaliteitverhouding.”
Toen ze tachtig procent dekking hadden, ging Taartenwinkel.nl online. Doel van het afstudeerproject was om duizend taarten te verkopen in vijf maanden tijd. Dat haalden ze al binnen een week. Door het enorme succes besloten de twee Haarlemse studenten hun studie tijdelijk aan de kant te zetten en zich vol te richten op hun bedrijf, dat nu is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf.
Toekomst
Over de succesfactoren zijn ze nuchter: “Gewoon bellen en vasthoudend zijn. Soms kost het een half jaar voordat je de juiste persoon aan de lijn hebt”, zegt Jansen. “We werken elke dag met negen man om de tent te runnen en uitbreiding mogelijk te maken.”
Free publicity heeft de heren flink op weg geholpen. Nadat een grote order van de Rabobank onverwacht niet doorging, verstuurde het duo persberichten. Jansen: “Ik wilde van iets negatiefs iets positiefs maken. Dat hebben we geweten, want vervolgens stonden we óveral in: de NRC, het Parool en zelfs het NOS-journaal”.
Van Noort vult aan: “We werden beste startende onderneming van Noord-Holland genoemd door ABN AMRO en de KvK. Dat helpt.” Over concurrentie maken de jongens zich niet zo druk. “We hebben genoeg concurrenten in Nederland, maar die zijn duur en veel minder flexibel”, weet Van Noort. “Bovendien doen wij ongeveer 100.000 taarten per jaar. Met zulke grote aantallen krijgen we veel korting bij onze bakkers. Dat is onze winst.”
Inmiddels is Taartenwinkel uitgebreid naar België en Duitsland, en is een start gemaakt in het Verenigd Koninkrijk. Van Noort en Jansen fantaseren verder. “Over vijf jaar willen we in alle grote Europese steden kunnen bezorgen en – waar het lukt – honderd procent dekking hebben”, vertelt Jansen. “En,” zegt Van Noort, “We zijn erg ambitieus en willen graag gaan kijken wat de mogelijkheden in Amerika zijn. Amerika is voor ondernemers toch het spannendst, het land waar alles kan.”