Eigenlijk iets te vroeg, vindt oprichter Frans van Belle (50). Zijn nieuwste onderneming Bel1850, was op tijd om de markt in te gaan, maar de markt was er nog niet klaar voor. “Toen de markt eerder dit jaar werd vrijgegeven voor informatienummers, zijn we meteen gestart. Dat was ruim twee weken voor het einde van telefoonnummer 118. Maar daardoor waren we niet direct aankiesbaar op de mobiele netwerken, dus dat heeft ons wel wat volume gekost.” De ondernemer is de schade al aan het inhalen, met een campagne waarin schaars geklede dames auto’s wassen.
Nu concurreert het vooral met 1888 van KPN om de gunst van de naar schatting 40 miljoen telefoontjes per jaar. Ook in de rechtzaal: een storing op het netwerk kwam KPN wel heel goed uit, vindt 1850, en nu wil het bedrijf genoegdoening. Helemaal onervaren staat Bel1850 niet aan de start; het bedrijf komt voort uit Voice Data Bridges, gespecialiseerd in spraaktechnologie. Van Belle: “Maar KPN heeft een voorsprong door haar klantenbestand en een goede relatie met de telefoongids. Daarom komen wij met allerlei nieuwe, gepersonaliseerde diensten. Dit jaar gaan we KPN voorbij.”