1. THE BUCCANEERS, non-profit reclamebureau
Theo Doyer (39) & Herbert Hoogdalem (35)
Na 18 jaar werken voor grote reclamebureaus en twee matig succesvolle bureau-initiatieven had Herbert van Hoogdalem ‘het helemaal gehad met de reclamewereld’, vertelt hij. “Ook met mezelf, ik vond mezelf een karikatuur geworden.” Maar met het reclamevak was hij niet klaar. “Ik wilde nog één keer iets beginnen, op mijn manier. Ik merkte in het verleden dat ik veel voldoening haalde uit werken voor goede doelen. Ja, natuurlijk is dat ook een aflaat voor je twijfels over de zin van dit vak. Ik dacht: kan ik reclame en goede doelen niet combineren?” Om dat te onderzoeken startte hij bureau The Buccaneers, genoemd naar zeventiende-eeuwse gentleman-piraten. “Je huurt ons op projectbasis in om voor je merk te strijden.” Snel stapte Theo Doyer in, die na tien jaar grote reclamebureaus ‘ook wel eens wat anders wilde’.
“Onze missie is om communicatie-ideeën te verzinnen waarvan mensen zich afvragen waarom ze nog niet eerder verzonnen zijn. En die onafhankelijk zijn van een medium, zoals tv of internet.” Dat doen de twee niet alleen voor goede doelen, maar vooral voor commerciële klanten als Rituals. Waar zit dan dat charitatieve element? “100 procent van onze overwinst gaat naar goede doelen,” zegt Van Hoogdalem. Zelf putten graven in Afrika is geen optie. “Zijn putten zouden maar bodemloos worden”, lacht Doyer. Serieuzer: “Wat we doen slaat aan. We hebben zelfs een tijdelijke new business-stop ingevoerd. Onze staat van dienst is een reden om voor ons te kiezen. Daarnaast is het charitatieve element een extra argument.” The Buccaneers hoeven niet heel groot te worden. “Eerst maar eens bijzondere dingen maken.” Daarom beginnen ze rustig, met vier man en weinig lawaai. Van Hoogdalem: “Je moet niet meteen een grote mond hebben. Dat heb ik wel geleerd uit het verleden.”
2. FAIRGROUND SESSIONS, vakanties en vrijwilligerswerk
Dionne Dijkman (33) & Niels Koldewijn (26)
“We zijn net Kwik en Kwak,” zegt Dionne Dijkman. “We maken elkaars zinnen af,” vult Niels Koldewijn aan. Dat was direct al zo op het Portugese strand, waar ze elkaar ontmoetten. Beiden waren daar om zich te herbezinnen op hun toekomst, na carrières bij de televisie en een platenmaatschappij. “Wij vonden dat je commercieel talent moest combineren met iets goeds.” Na die vakantie zijn ze gaan brainstormen over een mogelijk bedrijf. “Dat werd eerst veel te groot,” zegt Koldewijn. “Een soort imperium om de wereld beter te maken. Dat hebben we smaller gemaakt tot vakanties, gecombineerd met vrijwilligerswerk. Bij kleine, concrete projecten.” Daarnaast organiseren de twee bedrijfsevenementen, leuke feesten waarbij een bedrag per persoon naar een ontwikkelingsproject gaat. Koldewijn: “Alles wat we doen is fair én fun. Daarom ga je na een week vrijwilligerswerk ook nog één of twee weken op reis.” Dijkman: “En je ligt ook een paar dagen aan het strand. Je mag best genieten, je bent er toch. Na de reis of het bedrijfsevenement houden we iedereen op de hoogte van wat er met de projecten gebeurt.”
Nadat het duo tot hun grote verrassing een ondernemingswedstrijd van de Jeugdraad had gewonnen, kwam alles in een stroomversnelling. Dijkman: “Ik heb toen ontslag genomen en ben hier van alles gaan regelen. Niels is vijf maanden op reis gegaan door Brazilië, Zuid-Afrika en Azië, om contacten te leggen met lokale reisorganisaties en ontwikkelingsprojecten te bezoeken. In oktober 2005 is FairGroundSessions officieel van start gegaan. “We hebben al een aantal reizen staan voor volgend jaar en wat bedrijfsevenementen georganiseerd,” vertelt Koldewijn. “Om onszelf te promoten vertellen we ons verhaal het liefst persoonlijk, op beurzen en met informatiebijeenkomsten.” Dijkman: “Dit bedrijf komt uit ons hart en dat kunnen we het beste zelf overbrengen.”
3. ZOOOF, online platform voor families
Stefan Leenen (24) & Jean-Paul Busker (35)
Jean-Paul Busker is een ondernemer met een brede ervaring; van hypotheekadvies tot een galerie. Sinds een paar maanden is hij met partner en technologie-wizzard Stefan Leenen bezig met ZOOOF. “We willen ideële technologie ontwikkelen die de wereld leuker maakt, maar tegelijk zijn we commercieel ingesteld. We zijn nog niet online, maar ZOOOF wordt een online platform waarmee je in spelvorm je wereldwijde familierelaties kan ontdekken. Ook kun je digitaal informatie en beeld nalaten voor toekomstige generaties.” De basis is gratis; daar bovenop liggen betaalde diensten. “We hebben internationale ambities; de site wordt in dertig talen gelanceerd. Ik zoek in ieder land een ambassadeur die het vuurtje aanwakkert. “ Busker is overtuigd van het succes van ZOOOF. “Familie is een groot wereldthema. Als je een bijzonder product hebt, hoef je het niet te pushen. Het zal wel even duren voor we ervan kunnen leven, maar ik voel dat dit een succes wordt.”
4. OUTBOX, biedt verrassingen
Mieke de Jong (29)
Mieke de Jong zat vol met ideeën die ze als secretaresse niet kwijt kon. “Maar dit sprong er voor mij echt uit. Via outbox.nl kun je iemand een verrassing geven. Je selecteert een thema en een prijs en de ontvanger krijgt een doos met kaartjes. De verrassing ontvouwt zich daarna vanzelf.” Afgelopen maanden is ze bezig geweest met het vinden van partners en het ontwikkelen van de site. De investeringen heeft ze zo laag mogelijk proberen te houden. “Ik heb voor een webcenter gewerkt; een oud-collega heeft me op freelance-basis geholpen met het site-ontwerp.” Ook het verhaal van het handige neefje gaat op. “Mijn neef is inderdaad goed met databases, die heeft de technische kant verzorgd.” Keiharde financiële prognoses durft ze nog niet te maken. “Ik hoop er een redelijk salaris uit te halen, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet gaat lopen. En als het niet direct perfect gaat, kun je altijd aan de 4 P’s sleutelen.”
5. COMFORT WARMTE, radiatorenverkoop
Habil Arioz (32)
Ondernemen zit bij Habil Arioz in het bloed. “Vanaf mijn twaalfde handelde ik al, op de markt.” Na een aantal volwassen initiatieven startte hij met twee compagnons Comfort Warmte, een importeur van radiatoren. “Wij importeren ze uit Turkije, daarom zijn onze prijzen scherper dan die van onze concurrenten.” De taakverdeling is strikt: Arioz doet de verkoop, een compagnon de inkoop en de derde weet alles van radiatoren. Hij is nu druk bezig met een acquisitieoffensief. “De vooruitzichten zijn goed. We hebben nu dertig kleine klanten. Ik wil ook graag een aantal grote klanten binnenhalen, maar dat kost tijd. Daar heb ik rekening mee gehouden.” Ook de ambities voor de toekomst zijn duidelijk. “Binnen vijf jaar willen we vijf filialen geopend hebben. En we willen er een installatiebedrijf bij opzetten.” Als dat goed loopt wil Arioz weer wat anders beginnen. “Ik zal altijd blijven ondernemen. Ondernemer is niet iets dat je wordt. Je bent het.”
6. MAISON D’ART, kunsthandel
Sophie Doornbos (27)
“Op vakantie in Thailand ontdekte ik allerlei galerieën die geweldige schilderijen en reproducties maken. Dat was zoveel goedkoper dan in Nederland. Ik dacht: waarom kan dat hier ook niet?” Sophie Doornbos ging direct aan de slag. “Ik ben niet iemand die eerst maanden alles analyseert.” Ze is sinds augustus bezig met Maison d’Art. Mensen of bedrijven kunnen op haar website een schilderij uitkiezen of langskomen om de collectie te bekijken. “Vooral Dali’s en dieren zijn populair. Ook kun je een persoonlijk schilderij laten maken. Die worden gemaakt op basis van foto’s die ik naar Thailand e-mail.” Aan het marketing- en verkoopgedeelte moet Doornbos nog wennen. “Ik was maatschappelijk werker, dus op bedrijven afstappen is nieuw voor me.” Voor de toekomst wil ze werken aan haar naamsbekendheid en zich meer op het bedrijfsleven richten. Maar ze heeft ook een missie. “Ik vind dat iedere particulier een schilderij moet kunnen betalen. Vanaf 250 euro heb je er bij mij al één.”
HAPPY SHRIMP FARM, duurzame garnaalkwekers
Bas Greiner (30) en Gilbert Curtessi (33)
Binnenkort komen er vrolijke garnalen van de Maasvlakte. Ze zijn zo goed geluimd, omdat ze duurzaam gekweekt worden. Bas Greiner en Gilbert Curtessi van de Happy Shrimp Farm ontwikkelden hun plan toen ze aan het werk waren bij het Havenbedrijf. “We deden daar een onderzoek naar duurzaam gebruik van restwarmte, zodat die niet gewoon de lucht ingaat, maar er iets nuttigs mee gedaan wordt.” Greiner en Curtessi besloten die hitte te gebruiken voor het verwarmen van een tropische garnalenkwekerij. “We wilden iets doen dat relevant is en innovatief. Wat wij doen, wordt verder nergens gedaan.” De bassins waar de schaaldieren gekweekt worden liggen op de Maasvlakte, vlak bij energieproducent EON, waarvan de restwarmte gebruikt wordt. Naast EON vond the Happy Shrimp Farm partners bij het Havenbedrijf Rotterdam, Economische Zaken en de Economic Development Board Rotterdam.
“Zij hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de totstandkoming van ons bedrijf, het was heel fijn dat ze ons steunden.” De afgelopen twee jaar werden besteed aan research en haalbaarheidsstudies. Ook vroegen Greiner en Curtessi subsidie aan en vonden ze financiers. In maart begint de bouw van de bassins. “We willen 30 ton garnalen kweken per jaar. Die produceren we voor de lokale markt. Alles is vers en de voedselveiligheid is gewaarborgd. Voor de distributie hebben we een exclusieve overeenkomst met Schmidt Zeevis, die onze garnalen gaat leveren aan Nederlandse toprestaurants.” Als alles goed loopt, willen ze verder groeien. “In de toekomst willen we uitbreiden naar EON-centrales in het buitenland. Wereldwijd is er een grote markt.” Zien ze dan helemaal nergens tegenop? “Nee, wij zijn positivo’s, er zijn nog maar weinig beren die we niet hebben laten dansen.”
8. THE AMBITION ACADEMY, MBA voor professionals
Sonja Stern (36)
Sonja Stern werkte in het post-HBO onderwijs voor financiële professionals. “Prima opleidingen, maar die titel wordt alleen in Nederland erkend. Met een MBA kun je internationaal aan de slag.” Bovendien had ze een eigen visie op post-HBO onderwijs ontwikkeld. “MBA-programma’s kunnen beter aansluiten op de vooropleiding en de werkomgeving. Ook kan er meer aandacht besteed worden aan persoonlijke groei.” Na een half jaar nadenken, praten en toetsen begon ze the Ambition Academy: een MBA voor financiële professionals, op haar manier. Stern heeft met twee partners een bv opgezet en ze is een exclusief partnership begonnen met Business School Lausanne. Naast het businessgedeelte doet iedere student een maatschappelijk project, ‘om zijn of haar kennis in dienst te stellen van minder bedeelden’. Stern is net begonnen met informatieseminars. “Ik denk zeker dat daar aanmeldingen uit voort gaan komen.” Ze is gemotiveerd voor de toekomst. “Ik wil later meer MBA’s op gaan zetten. Er is ook vanuit andere vakgebieden interesse voor onze aanpak.”
9. Venture Capital Coach, coach en financierder van ondernemers
Edo van Santen (47)
Na 25 jaar in dienst en een aantal managementfuncties vond Edo van Santen het tijd voor een eigen bedrijf. “Ik kom uit de softwarewereld, maar het leukst vind ik inspireren en leiding geven. Daar krijg ik energie van.” Hij besloot ondernemers te gaan coachen en te helpen met de financiering van hun idee. “Soms stap ik er zelf in, soms help ik ze een andere financier te vinden. Ik heb daarvoor een stevig netwerk.” Van Santen vindt het belangrijk om zichzelf goed in de markt te zetten. “Ik spreek veel op seminars en ben actief op higherlevel.nl. In deze markt is het belangrijk om gezien te worden als betrouwbare partij.” De zaken gaan beter dan verwacht. “Ik heb drie investeringen lopen met een goed rendement. De coaching komt ook van de grond. “Ik vind het heerlijk om de kleine dingen ook zelf te doen. Vroeger had ik overal personeel voor. Nu zet ik zelf koffie.”
10. PITCH MGT., begeleidt adverteerders bij online pitches
Ronnie Overgoor (40)
De internethype, een groot bedrijf, ontslagrondes: Ronnie Overgoor heeft het allemaal gezien. Zeven jaar lang was hij managing director van internetbureau Explainer DC. In 2004 ging hij als zelfstandig adviseur verder onder de naam ronnieovergoor.com om in augustus 2005 Pitch Mgt. te starten. Pitch Mgt. is volgens Overgoor het eerste Nederlandse bedrijf dat adverteerders begeleidt bij pitches en bureauselecties op het gebied van internet. “Veel adverteerders zijn serieus bezig met internet; er gaan miljoenen in om, maar als er een bureau gekozen moet worden, is de internetwereld nog steeds een jungle. Er zijn zoveel bureaus met zoveel specialisaties. Ik maak die jungle overzichtelijk en help om de juiste keuzes te maken.”
Overgoor ziet een taak voor zichzelf weggelegd in het vertalen van ’klantentaal’ naar ’bureautaal’. “Die zijn soms heel verschillend, waardoor misverstanden kunnen ontstaan. Ik zie Pitch Mgt. als een brug tussen klant en bureau.” Pitch Management wordt door de opdrachtgever betaald. “Daardoor blijf ik onafhankelijk. Ik merk wel dat er tijd nodig is om adverteerders hier aan te laten wennen. De perceptie is nu nog wel eens dat ik geld kost in plaats van oplever. Maar dat komt wel, ik heb al een aantal leuke projecten afgerond. En ik blijf mijn advieswerk doen. De propositie van Pitch Mgt. mag rijpen.”
Overgoor ziet Pitch Mgt. als een platform dat een onafhankelijke rol kan spelen in de internetbranche. Onder die paraplu kunnen ook andere activiteiten opgezet worden. “Zo ben ik nu bezig met Pitch Talk, een online talkshow met aansprekende mensen uit de internetwereld. Ik ben misschien niet de allerbeste talkshow-host, maar ik heb er erg veel plezier in én heb verstand van zaken.” Sinds hij alleen werkt, voelt hij zich pas echt zelfstandig ondernemer. “Ik vind het heerlijk, veel personeel hoeft niet meer van mij. Het is een grote verantwoordelijkheid. Je kunt op allerlei manieren samenwerken zonder mensen in dienst te nemen.”
11. GREEN SEAT, compenseert vliegkilometers met boomaanplant
Niels Korthals Altes (33) & Elise Allart (28)
Niels Korthals Altes ging een bloeiende carrière tegemoet bij Unilever. Zakelijk en privé vloog hij heel wat af, en dat zat hem niet lekker. “Ik ben toen klant geworden bij Cool Flying. Op hun website kon je je stoel ‘groen maken’. Zij berekenden hoeveel CO2 een vliegtuig gemiddeld per vliegtuigstoel uitstoot en hoeveel bomen geplant moeten worden om dat te compenseren. Voor dat geld werden groencertificaten gekocht; Co2-credits. Ik had ideeën over hoe ze de communicatie beter zouden kunnen doen en ben hen naast mijn werk gaan helpen. Maar er was iemand nodig die er meer tijd in kon steken. Ik ben toen gestopt bij Unilever en we hebben een nieuw bedrijf opgericht.” Elise Allart, projectmanager bij Cool Flying, ging met hem mee. Ze begonnen met een nieuwe naam: Green Seat. Momenteel zijn ze druk met het vergroten van de naamsbekendheid en het opzetten van een slimme distributie. “Verkopen, dat kan ik. Dat heb ik geleerd bij Unilever. Ik ben met reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in gesprek om onze module op te nemen, zodat je met één klik je vlucht groen kan maken. Zo laagdrempelig mogelijk. Je stoel compenseren is trouwens niet duur; ongeveer 5 procent van het bedrag van je vlucht.”
Het komende jaar wil hij Green Seats zo effectief mogelijk maken. “Hoe efficiënter we draaien, hoe goedkoper we ons product aan kunnen bieden. Maar het ideaal gaat voor de winst; voor het geld had ik beter bij Unilever kunnen blijven. Ik daag de luchtvaart uit om haar klanten een gemakkelijke service te bieden om hun vlucht te compenseren. Luchtvaartmaatschappijen zijn de gatekeepers; als zij helpen om de massa te bereiken, kan het snel gaan.” Korthals Altes’ grootste wens is dat de regelgeving Green Seats inhaalt en iedereen standaard zijn vlucht compenseert. “Dan heb ik mijn werk goed gedaan en begin ik weer wat anders .”
12. MOVERSYS, verkoopt verankeringssysteem
Roemer Hoornenborg (26)
Op zijn 26e is Roemer Hoornenborg alweer aan zijn derde bedrijf bezig. Als student Werktuigbouwkunde runde hij met vrienden een goedlopend uitzendbureau. “We zaten bij elkaar en dachten: hoe kunnen we geld verdienen zonder zelf al te hard te werken? Dat lukte aardig.” Vlak voordat hij stage zou gaan lopen in India kwam hij in contact met een tuinarchitect die een modulair verankeringssysteem ontwikkeld had; een slim constructiemechanisme om objecten vast te zetten in de grond. “Een soort schroefpaal van roestvrij staal, die een blok cement of een hardhouten paal vervangt.” Hij besloot in India de productiemogelijkheden te onderzoeken. “Ik dacht toen: ik kan het aan de architect teruggeven of het bij hem licenseren en er zelf iets mee doen.” Het werd het laatste.
Na zijn afstuderen in september van dit jaar begon Hoornenborg Moversys. “Ik besloot om het gewoon te proberen. Ik had een businessplan gemaakt en dat ingestuurd naar een wedstrijd van KvK Haaglanden, om eens de mening te horen van een professional. Ik won tot mijn verbazing direct alle prijzen in de eerste ronde van de Baby Tycoon Award.” Om te beginnen is hij de import van het product gaan regelen met de Indiase leverancier. “Daarna ben ik gaan kijken naar markten in Nederland, zoals waterschappen en gemeentes, en naar de prijsstelling.” Dat hij Moversys in zijn eentje runt, vindt hij soms wel zwaar. “Soms zijn er dagen dat ik het even niet meer zie zitten. Maar je moet lef hebben en doorgaan. Ik probeer logisch na te denken en mijn plannen in te delen in stukjes. Dan wordt het nooit onoverzichtelijk.” In de toekomst zou hij wel willen groeien. “Maar dat hangt natuurlijk af van hoe het loopt. De prijsstelling is daarbij het spannendst, want mijn product is een aantal keer duurder dan zo’n hardhouten paal. Maar het is veel duurzamer. Ik moet dus mensen tegenkomen met een langetermijnvisie.”