Als ondernemer vestigde hij razendsnel naam met de oprichting van Eyeworks. Zo snel, dat de opkomst van Oerlemans’ onderneming werd gezien als ‘on-Nederlands’. Als protégé van Joop van den Ende veroverde Oerlemans direct grote klanten, en kaapte grote opdrachten – onder meer produceren van voetbaluitzendingen – voor de neus weg van gevestigde concurrenten. Ook zijn IQ-test is in veel landen al jaren een hit.
Eyeworks begon agressief. ‘Beat Endemol’ bleef Reinout Oerlemans in de beginjaren non-stop herhalen tegen de medewerkers van zijn productiemaatschappij. “Het lijkt soms wel alsof ze ons haten. Ze zitten ons af te kraken bij klanten”, concludeerde Endemol-directeur Paul Römer. En Oerlemans zelf? Die doet er het zwijgen toe. Interviews geeft hij sporadisch, en hij vertoont zich nauwelijks in het openbaar. Zijn banden met Van den Ende – een schoolvoorbeeld van het old boys network – schijnen na een mindere periode weer aangetrokken te zijn. Oerlemans staat dus op eigen benen, en voorlopig lijkt hem dat goed af te gaan. Ook vanuit Los Angeles.
LinkedIn Nee
Twitter 0 followers
Plaxo Nee