Deze Ford heeft veel luxe en weinig bijtelling, maar is 115 pk niet wat weinig voor zo’n grote auto als de Mondeo?
Mondeo Platinum, dat klinkt als iets heel duurs?
Duur is deze Mondeo niet, maar wel erg luxueus. De Platinum is een speciale lease-versie van de Mondeo voor de zakelijke rijder, met extra veel uitrusting bovenop de al zeer royale standaarduitrusting van het topmodel, de Titanium. In totaal hebben de extra accessoires een waarde van 8.600 euro, maar er geldt geen meerprijs. In de 1.6 TDCi Econetic-versie kost deze Mondeo Platinum vanaf 32.595 euro.
Econetic? Wat is dat nu weer?
Ford noemt de zuinigste varianten van een model Econetic en zo’n auto is voorzien van een speciaal pakket aan technische voorzieningen – zoals bijvoorbeeld banden met extra lage rolweerstand en een aangepaste versnellingsbak. De Mondeo 1.6 TDCi Econetic is een 115 pk sterke dieselversie die zó zuinig is, dat hij in aanmerking komt voor 20 procent fiscale bijtelling. Dat maakt de auto erg interessant voor de zakelijke berijder. Netto kost deze auto bij een belastingtarief van 42 procent slechts 259 euro pr aan bijtelling. Ook aantrekkelijk voor de (niet-)bijtelling is de zojuist gelanceerde Xpression Line. Nieuwe Mondeo Platinum-eigenaren kunnen het uiterlijk van hun auto verfraaien met sportieve front-, side-, en rear skirts, en optioneel met (onder meer) keuze uit 18-, 19-inch of 20-inch lichtmetalen wielen en banden, een rastergrille en achterspoiler. Deze extra’s worden ná kentekenregistratie gemonteerd. Dat betekent wel de ‘looks’, maar niet de (belasting)lasten.
Veel luxe en weinig bijtelling dus, maar is 115 pk niet wat weinig voor zo’n grote auto als de Mondeo?
De Mondeo 1.6 TDCi is een diesel, dus dat zit wel goed. Eigenlijk kun je diesel-pk’s niet zomaar vergelijken met die uit een benzinemotor, omdat het vermogen van een dieselmotor bij een veel lager toerental beschikbaar is en de trekkracht dus veel groter is. Die trekkracht van de 1.6 TDCi is zelfs groter dan bij de 1.6 Ecoboost benzinemotor die 160 pk levert. Daardoor voelt die relatief kleine diesel dus eigenlijk als een veel sterkere motor.
Wat voor extra opties zitten er eigenlijk op die Mondeo Platinum?
Er zit alles op wat ook op de Mondeo Titanium zit, maar dan ook nog 17 inch lichtmetalen wielen met 215/50 R17 banden, Alcantara lederen bekleding, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een startknop en sleutelloze toegang, parkeersensoren voor en achter, stoelverwarming, een navigatie- en audiosysteem met acht luidsprekers, bi-xenon verlichting, elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, zonneschermen in de achterportieren en een warmtewerende voorruit.
En hoe zit het met de ruimte aan boord en de rijkwaliteiten?
De Mondeo is één van de ruimste auto’s in zijn klasse, dus een volwaardige vijfpersoons auto met veel bagageruimte. En de Mondeo staat bekend om zijn goed rijeigenschappen. Hij combineert een aangenaam veercomfort met een lekker stabiel en sportief weggedrag. Ook met de dieselmotor zul je veel stuurplezier hebben.
Motor | 1,6 liter viercilinder turbodiesel |
Brandstof | diesel |
Aandrijving | voor |
CO2 g/km | 112 |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100 km |
Acceleratie van 0-100 | 11,2 sec |
Topsnelheid | 190 km/h |
Energielabel | A |
Prijs | 32.595 euro |