MT sprak met Dertje Meijer, ceo van het Havenbedrijf Amsterdam. 'Nederland is een waterland, in de haven komen wij tot ons recht.'
Ze oogt frêle, maar tegelijkertijd is ze net zo standvastig en onwankelbaar als het bedrijf dat ze al 6 jaar leidt. Onder haar leiding ontwikkelde de reputatie van het Havenbedrijf zich ijzersterk.
Het is grotendeels aan Dertje Meijer te danken dat het Havenbedrijf inmiddels zelfstandig is en dat het een nieuwe zeesluis heeft. Het achterste van haar tong laat ze niet makkelijk zien, Meijer houdt de touwtjes strak in handen.
MT: Een paar jaar geleden noemde je het Havenbedrijf Amsterdam ‘een verstopte parel van de stad’. Is dat nog steeds zo?
‘Ja en nee. De haven van Rotterdam is natuurlijk veel bekender. Rotterdam is een haven met een stad, Amsterdam een stad met een haven. Maar daar ben ik ook trots op.
Wij zijn nu al één van de schoonste en stilste havens van de wereld, dat is juist heel mooi. We brengen ruim 6 miljard euro aan toegevoegde waarde, tegelijkertijd proberen we ervoor te zorgen dat de mensen geen last van ons hebben.’
Jullie hebben vorig jaar goed gedraaid, hoe staat het nu ervoor?
‘We zijn nog steeds heel tevreden. Dat is misschien opmerkelijk, in de economische crisis, maar met de markten waarin wij actief zijn gaat het goed. Voor onze toekomst richten we ons op energietransitie en circulaire economie, dus het hergebruik van producten en grondstoffen.
Tegelijkertijd gaat het met de fossiele brandstoffen ook nog heel goed. Vanuit menselijk oogpunt lijkt dat laatste misschien jammer, maar voor onze economie is er geen andere oplossing.’
Wat is nu jouw grootste ambitie?
‘Ik streef naar een 9 qua klanttevredenheid. Van de medewerkers krijgen we nu een 8 en bij klanttevredenheid scoren we een 7 plus. Dat is niet slecht natuurlijk, maar wat mij betreft niet genoeg, ik ben niet iemand uit de zesjescultuur. Ik ben erg resultaatgericht en ik voel me waanzinnig verbonden met de haven.’
Hoe komt dat eigenlijk? Voor veel mensen is een haven vooral een heel industriële plek met veel techniek en ijzer…
‘Het internationale karakter spreekt me aan. Bovendien is het Hollands glorie, daar houd ik van. Ik heb niet voor niets ook gewerkt bij Fokker en bij Schiphol. Het mooie aan de haven is dat wij internationaal echt meetellen. Nederland is een waterland, in de haven komen wij tot ons recht.’
We zijn er ook goed in. 57 procent van de goederen die in onze haven aankomen, wordt hier be- of verwerkt. Wereldwijd is dat maar 7 procent. Dat geeft wel aan dat bedrijven hier heel goed samenwerken, dat de haven enorm leeft. Ik geniet daarvan.
Daar komt bij dat ik wel een beetje van techniek houd. Als ik bijvoorbeeld over drones lees, gaat het bij mij meteen malen. Wat kunnen wij daarmee? Je kunt je voorstellen dat ze heel goed inzetbaar zijn om de scheepvaart te beveiligen.
Als een schip de haven wordt binnengeloodst, kunnen drones helpen dat goed te laten verlopen. Dat zijn machtige ideeën, net als dat ik het een geweldig interessante gedachte vind dat robot Charlie misschien in de toekomst voor de klas staat.’
Je hebt lang moeten lobbyen voor de verzelfstandiging van het Havenbedrijf…
‘Ja, ik zat iets te veel op het stadhuis, terwijl ik liever bij onze klanten aan tafel zat. Ik ben iemand die goed een doel voor ogen kan houden. Je moet op dat soort momenten de combinatie zien te vinden tussen geduld en ambitie. En niet van je stuk raken als het allemaal iets langer duurt dan je van tevoren had gedacht. De haven bestaat al 750 jaar, daar kan echt nog wel wat bij.'
Dat klinkt pragmatisch. Ik proef zo weinig emotie.
‘Ik ben behoorlijk pragmatisch. Maar tegelijkertijd ben ik heel precies. Ik wil het goed en niet anders. Toen ik als kind mijn zeildiploma ging halen, zei de instructeur dat je je boot zo moest kunnen aanleggen dat er een rauw ei tussen de boot en de wal paste, zonder dat het brak.
Bij zulke gesprekken is dat niet anders. Ik werd voor gek verklaard, maar ik zorg er op zo'n moment ook voor dat me dat lukt. Daar heb ik nog steeds wat aan. Laatst zag ik in Friesland iemand nog keihard met zijn zeilboot de wal in varen. Zo, die is wel heel slordig bezig, denk ik dan. Zo zit ik niet in elkaar.’
Wat is jouw managementstijl?
‘Ik kan goed loslaten, mensen moeten hun eigen dingen kunnen doen. Ik vind het prettig om het een beetje informeel te houden. Niet voor niets is hier bij de verzelfstandiging een hele managementlaag uit gesloopt. Er staan nu geregeld mensen naast me te dreutelen, die even iets willen overleggen. Dat vind ik fijn.’
Waar ben je niet goed in?
‘Soms denk ik: Dertje, dat knopje luisteren had je wel even kunnen aanzetten. Ik denk snel, ben vaak een paar stappen vooruit. Soms zeggen mensen wel eens dat ze het moeilijk vinden om met een idee bij me te komen, omdat ik meteen verder praat. Daar probeer ik aan te werken.’
Lig je nooit wakker van je werk?
‘Neuh. Zo'n nieuwe sluis, daar lig ik echt niet wakker van. Ik ga wel na hoe ik dat doel kan bereiken. Welke stappen er nodig zijn, met wie ik moet praten, maar dat vind ik alleen maar leuk.’
Je zit hier al 14 jaar. Nog geen tijd voor iets anders?
‘Nee joh, ik heb het geweldig naar mijn zin. Elke keer als we een nieuwe terminal voor een klant openen, vind ik dat weer een hoogtepuntje. Of als er een cruiseschip binnenkomt, een varende stad op zich.
Hier vanuit mijn werkkamer kijk ik uit over het IJ en zie ik het allemaal langskomen. Dat blijft zó mooi en indrukwekkend. Bovendien is er veel ruimte voor nieuwe plannen. We zijn nu bezig met het manifest Westas. Amsterdam heeft al een Zuidas, zoiets willen we ook in West creëren. Dat moet een hotspot worden voor de circulaire economie. Prachtig idee toch?’
Een plan waar je vast weer héél veel voor moet lobbyen en praten.
‘O ja, voor je het weet ben je weer 10, 15 jaar verder. Maar ik kan er nu al over wegdromen. Ik weet dat als we er goed over nadenken, het iets heel bijzonders kan zijn.’
Lees ook:
-
Dit is de MT500-winnaar van… 1915
-
Bekijk hier de eerste 50 van de MT500 van 2015
-
Dit zijn de winnaars per sector in 2015
- Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie
Dit artikel komt uit de meest recente printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.