En wij maar denken dat Tesla een autobedrijf is. Maar dat is helemaal niet zo, vertelde het Europese hoofd Services gisteren.
‘Wij zijn geen autobedrijf, wij zijn een energiebedrijf’, aldus Paolo Forchielli, director of European Service bij Tesla Motors, op 20 februari tijdens de Dutch Industry Experience, een evenement van Salesforce in Putten. ‘Ons idee is niet jou een goede auto te verkopen, ons idee is jou minder energie te laten gebruiken.’
Zinkende boot
Tesla is dan ook helemaal niet zo disruptive voor de autoindustrie, aldus Muthu Subbayya, Program Manager BI and Operational Analytics bij hetzelfde bedrijf. ‘Maar wel voor de energie-industrie. Dat is ook de reden dat we hebben gezegd: onze klant is niet alleen degene die onze auto koopt, onze klant is the human race. Daarom geven we ook niet om patenten, maar willen we onze kennis delen. Als de boot aan het zinken is, en we zitten allemaal op dezelfde boot, dan kun je maar beter de kennis delen, dan kun je er namelijk samen proberen uit te komen.’
Als de boot aan het zinken is, en we zitten allemaal op dezelfde boot, dan kun je maar beter de kennis delen’
Dealers, geen dealers
Natuurlijk, zei Subbayya: ‘Wij gaan wel in tegen de auto-industrie die miljarden heeft geïnvesteerd in de verbrandingsmotor. Dat is ook de reden dat Tesla geen traditionele dealers heeft. Die hadden ons nooit willen verkopen. Met eigen dealers kun je laten zien dat er een betere manier van mobiliteit is dan we de afgelopen 100 jaar hebben gedaan.’
Verticale integratie
De ‘verticale integratie’ van Tesla noemde Forchielli (foto boven) ‘heel bijzonder, typisch 21ste eeuws’. ‘Wij maken de keten zo lang mogelijk, dat is voor een automaker wel vernieuwend, denk ik. Wij besteden niet alleen aandacht aan de klant tot hij de showroom uitrijdt, maar ook daarna. Het gaat om de ownership experience. Een traditionele auto heeft ook sensors, maar die zijn niet verbonden met de mensen die je auto onderhouden. Bij ons is dat wel zo. Als je auto iets mankeert, weten wij dus al voordat je de garage in komt rijden wat er aan de hand is. Maar liever nog draaien we het om: dat wij jou bellen om te zeggen dat er iets kan gaan mankeren aan je auto en dat je dus even naar de garage moet komen. Doordat wij de data uit de systemen in de auto sneller zien, kunnen we eventuele problemen ook veel sneller verhelpen, soms zelfs zonder aan de auto te komen, maar door alleen de software te updaten.’
‘Movable battery’
Tesla als energiebedrijf, niet als autobedrijf, de gedachte is even wennen, maar toch gelooft Subbayya er heilig in. ‘Een van de grootste zorgen rondom duurzame energie is: hoe slaan we het op? Wat als de zon niet schijnt? En waar laten we de stroom als de zon wél schijnt? Volgens ons is de Tesla dé oplossing voor het smart grid, een movable battery. Zo past de auto volgens ons ook in de toekomst van een groenere wereld. De opslag van elektriciteit in je auto, dat is the missing piece of the puzzle.’
Volgens ons is de Tesla dé oplossing voor het smart grid’
Abonnementenmodel
En zo kregen we deze middag toch weer een aardig inkijkje in het meest besproken auto/energiebedrijf van deze eeuw. Laatste vraag uit de zaal: zou Tesla – ook heel 21ste eeuws – misschien nadenken over een abonnementenmodel? ‘Daar geef ik geen antwoord op’, hield Forchielli zich op de vlakte.
Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.